daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Ma. 26 Oktober 2020
Week 44

Geselecteerde regio:
Wijchen

Regio:
De Gelderlander
gelderlander.nl biedt het laatste nieuws, opinie en achtergronden

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht neemt zeker 24 uur lang geen nieuwe coronapatiënten op. Elk bed in het ziekenhuis is bezet en een nieuwe afdeling openen lukt niet, omdat veel personeelsleden zelf met het virus zijn besmet. Dat meldt de raad van bestuur van het ziekenhuis.

    Het Albert Schweitzer Ziekenhuis beschikt over 41 coronabedden, waarvan zes op de intensive care. Er komen al langere tijd meer nieuwe patiënten bij dan dat er ontslagen worden. Vandaag is "een kritiek punt" bereikt, meldt bestuursvoorzitter Peter van der Meer in een verklaring. Alle huisartsen in de regio en de ambulancedienst zijn vanmiddag ingelicht over het besluit om voorlopig geen nieuwe coronapatiënten op te nemen, behalve als ze in levensgevaar zijn.

    Het ziekenhuis spreekt van een onvermijdelijke keuze:

    Van der Meer noemt de situatie in het ziekenhuis zeer zorgwekkend. De keuze om geen nieuwe coronapatiënten op te nemen "druist lijnrecht in tegen ons plichtsgevoel en tegen onze maatschappelijke functie", zegt hij. Maar hij ziet geen andere optie zonder dat het andere patiënten in het ziekenhuis raakt.

    Dinsdag rond het middaguur bekijkt het ziekenhuis de situatie opnieuw, meldt regionale omroep Rijnmond. Als het niet lukt om enkele patiënten naar andere ziekenhuizen te brengen, volgt mogelijk een nieuwe stop op de opname van coronapatiënten. "De oplossing zal van buiten de regio en van hogerhand moeten komen", aldus Van der Meer.

    Verplicht ruimte vrijhouden

    Afgelopen vrijdag werd bekend dat ziekenhuizen verplicht ruimte moeten vrijhouden voor de opname van covid-19-patiënten. Het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) laat ze een week van tevoren weten hoeveel patiënten ze kunnen verwachten. De ziekenhuizen moeten er dan voor zorgen dat ze daar voldoende ruimte voor hebben. "Dat is niet vrijblijvend", zei minister Van Ark voor Medische Zorg.

    Volgens een woordvoerder van het LCPS zat de bezetting van het Albert Schweitzer "al boven het aantal bedden dat daar eigenlijk bestemd was voor coronapatiënten". De opnamestop geeft volgens haar aan hoe groot de druk op de zorg is op dit moment. De patiënten die niet naar Dordrecht kunnen, worden in andere ziekenhuizen in de regio opgenomen.

  • Het is al jaren een onuitputtelijke bron voor grappen over Berlijn: het nieuwe vliegveld Berlijn Brandenburg, in het kort BER. Eerste openingsdatum was in 2011, maar de opening werd keer op keer uitgesteld. Nu, ruim negen jaar later dan gepland en miljarden euro's aan extra kosten later, gaat het toch echt gebeuren. Op 31 oktober gaat BER eindelijk open, maar wel met een torenhoge schuld en veel minder reizigers dan gepland.

    "Wat hebben de Berlijnse luchthaven en Mars gemeen? Pas over dertig jaar zullen er de eerste mensen landen." Een open wond, zo kun je het Berlijnse vliegveld het best omschrijven. Een wond waar Duitse grappenmakers maar al te graag in wrijven.

    Dit twitteraccount vraagt zich al jaren af 'of BER nu eindelijk eens open is'. Al jaren is het antwoord: nein. Tot deze week:

    Waarom het zo lang heeft geduurd? Een opeenstapeling van blunders en schandalen. Een van de grootste blunders werd net voor de eerste geplande openingsfeest in 2012 ontdekt: de brandinstallatie werkte niet. Bij brand zou de rook door ondergrondse gangen moeten worden afgevoerd, maar dat bleek niet te werken. Ook de automatische deuren gingen niet open en de kabels lagen verkeerd. Tienduizenden kilometers aan kabel moesten worden verlegd en vervangen. De installatie werd intern 'het monster' omgedoopt.

    Omdat de bouw zoveel langer duurde dan gepland, moesten sommige zaken al vervangen worden voordat ze in gebruik waren genomen. BER kreeg van het tijdschrift der Spiegel de onflatteuze bijnaam 'nieuwbouwruïne'. En ook nu is zeker niet alles op het vliegveld 'van deze tijd'. Zo draaien sommige besturingssystemen nog op Windows XP, software die al jaren niet meer wordt ondersteund en zijn bijvoorbeeld de informatieschermen naar de huidige maatstaven veel te klein.

    Tijdens de bouw van BER werden de plannen steeds aangepast. Het vliegveld moest groter en groter worden, om de steeds maar groeiende stroom aan toeristen naar Berlijn op te kunnen vangen. Lang werd gevreesd dat het vliegveld bij opening eigenlijk al te klein zou zijn. Maar toen kwam corona. Voor 2020 is het geschatte aantal passagiers aangepast van 37 naar 10 miljoen. De Duitse luchtvaartbond verwacht dat het vliegverkeer pas over vier jaar weer op het oude niveau is.

    Failliet voor de eerste incheck

    Een geluk bij een ongeluk? Niet echt. Want passagiers - en dus inkomsten - zijn hard nodig. De luchthaven heeft namelijk een enorme schuld. In al die jaren dat er is gevlogen, liepen de kosten door. Miljoenen per maand kostte het ongebruikte vliegveld. Zou de staat niet met honderden miljoenen zijn bijgesprongen dan waren ze - voordat er ook maar een passagier ingecheckt was - al failliet. Experts vragen zich af of BER ooit rendabel zal worden.

    Ondanks het pijnlijke voortraject, is de opening voor de Duitse hoofdstad toch een heugelijk feit. En dat zou grootst gevierd worden: een gala, 750 gasten uit binnen- en buitenland, vuurwerk. Maar ook dat gaat niet door. Het openingsfeestje is vanwege corona afgelast.

  • Op de maan is mogelijk veel meer bevroren water dan tot nu toe werd aangenomen. Bovendien is voor het eerst met zekerheid vastgesteld dat er moleculair water (H2O) aanwezig is op de maan, zeggen onderzoekers die samenwerken met de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Het nieuws werd op een persconferentie bekendgemaakt.

    De watermoleculen zijn geïdentificeerd met een infraroodtelescoop die is gemonteerd op een Boeing 747. Ze zijn opgeslagen in piepkleine stukjes glas of ruimtestof, waardoor ze niet kunnen verdampen.

    Daarnaast is bij een ander onderzoek vastgesteld dat er water aanwezig kan zijn op veel meer plekken dan tot dusver werd aangenomen.

    Geen verdamping door extreme kou

    Tot nu toe werd gedacht dat er alleen ijs kon liggen in diepe kraters op de noordpool en de zuidpool van de maan. Maar nu is vastgesteld dat er in de buurt van de polen allerlei hoeken en gaten zijn die ook water kunnen bevatten.

    Het gaat om gaten van een paar meter tot 'cold traps' met een doorsnee van tientallen kilometers, zoals de krater Clavius, die vanaf de aarde met het blote oog te zien is. Die plekken waar de zon nooit komt, zijn zo koud dat water er niet kan verdampen.

    Hoe het water op de maan terechtgekomen is, staat niet vast. Het zou kunnen komen van kometen, asteroïden, ruimtestof of vulkaanuitbarstingen op de maan. Onderzoeksleider Paul Hayne zegt dat onderzoek op het maanoppervlak zelf daar meer duidelijkheid over moet geven.

    Drinkwater voor astronauten?

    De NASA zegt dat de aanwezigheid van bevroren water op relatief eenvoudig toegankelijke plekken goed nieuws kan zijn voor toekomstige reizen naar de maan. De ruimtevaarders zouden het water kunnen drinken of kunnen gebruiken als brandstof.

    De NASA wil in 2024 weer mensen naar de maan sturen om daar een permanente post in te richten.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Mon, 26 Oct 2020 20:02:11 +0100]