daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Wo. 3 December 2025
Week 49

Geselecteerde regio:
Wijchen

Regio:
De Gelderlander
gelderlander.nl biedt het laatste nieuws, opinie en achtergronden

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Voormalig ING-topman Ralph Hamers hoeft definitief niet voor de rechter te verschijnen vanwege de witwasproblemen bij ING Nederland. Dat heeft het gerechtshof Den Haag besloten.

    Vervolging van Hamers is volgens het Hof "niet zinvol" meer. Dat komt enerzijds omdat de problemen inmiddels zo lang geleden hebben plaatsgevonden, dat ze bijna verjaard zijn. Door een uitgebreid onderzoek van het Openbaar Ministerie vindt het hof anderzijds dat er een duidelijk signaal is afgegeven aan topbankiers: "De norm is bevestigd dat ook bestuurders van een bank niet vrijuit gaan als zij hun verantwoordelijkheid niet nemen."

    Vijf jaar terug gaf het gerechtshof het OM opdracht om te onderzoeken of Hamers als hoogste baas leidinggaf aan strafbare feiten bij ING. Via ING Nederland konden criminelen tussen 2010 en 2016 bankrekeningen gebruiken om honderden miljoenen euro's wit te wassen. ING schikte deze zaak in 2018 met een recordboete van 775 miljoen euro.

    Onvoldoende bewijs

    Pieter Lakeman, voorzitter van de Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (SOBI), spande met succes bij het gerechtshof een procedure aan over het besluit van het OM om niemand bij ING te vervolgen. Na jaren van onderzoek concludeerde het OM een jaar geleden dat er "onvoldoende bewijs" was gevonden om Hamers persoonlijk aan te klagen.

    Bij het eerdere besluit om justitie onderzoek naar Hamers te laten doen, verweet het hof de ING'er nog dat hij niet zelf was komen opdagen bij de zittingen. Indertijd was hij topman van de Zwitserse grootbank UBS. Hamers' advocaat stelde dat hij het hof expliciet had gevraagd of zijn cliënt naar Den Haag moest komen, maar dat hij te horen had gekregen dat dit niet nodig was.

    In het vandaag verschenen besluit schrijft het hof dat het belangrijk was dat Hamers nu wel is verschenen. "Hij heeft vragen beantwoord en inzicht gegeven in zijn rol als topman bij een complexe internationale bank." Verder erkent het hof dat ING inmiddels de witwascontroles heeft verbeterd.

  • Demonstreren bij abortusklinieken mag, maar burgemeesters mogen beperkingen opleggen om wanordelijkheden te voorkomen. Dat staat in een uitspraak van de Raad van State, de hoogste Nederlandse bestuursrechter.

    Zo mag een betoging direct voor de ingang van de kliniek worden verboden, zolang demonstranten maar een plek krijgen binnen zicht- en gehoorafstand van de kliniek. Bezoekers van de kliniek kunnen dan zelf bepalen of ze een directe confrontatie aangaan met de betogers, zegt de Raad van State.

    "Iedereen heeft het recht om te demonstreren, maar dat recht is niet onbeperkt", vat de Raad van State samen. Het demonstratierecht kan worden beperkt om de gezondheid te beschermen, in het belang van het verkeer en/of om wanordelijkheden te voorkomen.

    De Raad van State tekent daarbij aan dat er bij een demonstratie bij een abortuskliniek sneller sprake is van wanordelijkheden dan bij een ander protest. "Rond een abortuskliniek hoort een bepaalde mate van orde en rust te heersen, net als bij een ziekenhuis."

    Groningen, Heemstede en Amsterdam

    De Raad van State deed vandaag uitspraak in vier zaken over demonstraties bij abortusklinieken in Groningen, Heemstede en Amsterdam. In alle vier de zaken had de burgemeester bepaald dat de demonstratie niet voor direct voor de ingang van abortusklinieken mocht plaatsvinden. De betogers waren het daar niet mee eens.

    In drie van de vier gevallen is de alternatieve protestlocatie die door de burgemeester was aangewezen volgens de Raad van State binnen de zicht- en gehoorafstand van de bezoekers. Alleen in het geval van het protest van Verein Donum Domini in Heemstede was dat niet zo. De locatie die door de burgemeester was aangewezen "ligt voor de demonstranten te ver weg van de abortuskliniek om hun demonstratierecht goed uit te kunnen oefenen", aldus de hoogste bestuursrechter.

    Juridische strijd

    Gemeenten worstelen al langer met de pro-lifeactivisten bij klinieken, die vrouwen aanspreken en ervan proberen te overtuigen af te zien van een abortus. Ze staan geregeld voor de kliniek met borden als 'abortus is moord'.

    In september riep burgemeester Dijksma van Utrecht de landelijke politiek op om met nieuwe wetgeving te komen. Actiegroep Jezus Leeft was een maand daarvoor in het gelijk gesteld door de Raad van State, in een hoger beroep dat was aangetekend door Dijksma.

    De zaak ging over het voornemen van de actiegroep om in mei 2021 te demonstreren voor een abortuskliniek. De burgemeester gaf de betogers toestemming om in een laad- en loszone 70 meter verderop te demonsteren, zodat de bezoekers van de kliniek niet fysiek zouden worden belaagd of emotionele schade zouden ondervinden.

    Jezus Leeft wilde voor de kliniek demonstreren en maakte bezwaar tegen het besluit van de burgemeester. De actiegroep kreeg gelijk tot aan de hoogste bestuursrechter die 70 meter te ver vond. Daarop demonstreerde Jezus Leeft weer voor de deur van de abortuskliniek in Utrecht.

  • Ook spoorwegovergangen in goederenlijnen waar maar weinig treinen rijden, moeten goed worden beveiligd. Gebeurt dat niet, dan moeten die 'stille' overwegen worden opgeheven.

    Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar aanleiding van een ongeluk vorig jaar zomer in Hooge Zwaluwe, meldt Omroep Brabant. Bij het ongeluk kwam de 25-jarige treinmachinist Lars Bussing om het leven.

    Het ongeluk gebeurde op 24 augustus 2025 op een stuk goederenspoor dat slechts tweemaal per week wordt gebruikt. Een vrachtwagenchauffeur reed de onbeveiligde overweg Zanddijk op, terwijl de goederentrein op langzame snelheid dichterbij kwam.

    Uit het onderzoek dat de OVV heeft gedaan, blijkt dat de 25-jarige machinist drie keer een waarschuwingssignaal gaf met de toeter, maar de chauffeur zag de trein pas toen hij al op het spoor stond.

    Begroeiing

    Volgens het onderzoek had de vrachtwagenchauffeur de trein niet verwacht. Mogelijk had hij door de begroeiing zelfs de indruk dat dit stuk spoor helemaal niet in gebruik was. Hij richtte zijn aandacht dan ook vooral op de versmalling van de overweg en mogelijke tegenliggers.

    Er stonden bij de overweg alleen waarschuwingsborden en geen spoorbomen.

    Machinist Bussing bestuurde de trein radiografisch. Hij zat niet in de cabine, maar stond voorop de locomotief met een 'afstandsbediening', omdat hij van daar dacht beter zicht te hebben op het spoor en het wegverkeer.

    Bij het ongeluk raakten ook twee collega's van Bussing gewond. De vrachtwagenchauffeur liep lichte verwondingen op.

    Veiligheidsrisico's

    De Onderzoeksraad stelt nu dat verschillende instanties in gebreke zijn gebleven. Zo wisten spoorbeheerder ProRail, de gemeente Drimmelen en Bussings werkgever DB Cargo dat er veiligheidsrisico's waren bij de onbewaakte spoorwegovergang in Hooge Zwaluwe, maar greep niemand in, mogelijk omdat onduidelijk was wie waarvoor verantwoordelijk was.

    De OVV vindt dat er nu wel iets moet gebeuren op de 'stille' overwegen in het goederenspoor. De raad wijst op de tegenstelling met "het veelgebruikte reizigersnet", waar ProRail in 2018 is begonnen om alle 180 onbewaakte overwegen te beveiligen met slagbomen en lichtsignalen of ze weg te halen. Op trajecten waar passagierstreinen rijden, zijn op dit moment nog maar negen onbeveiligde openbare overwegen in Nederland.

    ProRail zou ook op sporadisch gebruikte stukken spoor voor goederenlijnen, zoals dat in Hooge Zwaluwe, dezelfde keuzes moeten maken en "actief beveiligen", vindt de raad. Lukt dat niet, bijvoorbeeld omdat het te duur is, "dan moet ProRail overwegen de overweg of het baanvak op te heffen", zegt Scott Douglas van de OVV.

    Petitie

    De familie van Bussing begon na het ongeluk een petitie waarin de plaatsing van spoorbomen bij de overweg werd geëist. "Het laatste wat we willen, is dat een andere familie doormaakt wat wij moeten doorstaan", zei een van de initiatiefneemsters eerder bij Omroep Brabant.

    DB Cargo heeft inmiddels radiografisch rijden op hoofdspoorlijnen verboden.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Wed, 03 Dec 2025 13:11:25 +0100]