daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Wo. 3 December 2025
Week 49

Geselecteerde regio:
Leiden

Regio:
NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Op een Duitse luchtmachtbasis is vandaag een geavanceerd Israëlisch raketafweersysteem in gebruik genomen. De Arrow heeft volgens de fabrikant een bereik van 2400 kilometer. Het systeem kan ballistische raketten neerhalen op ruim 100 kilometer hoogte, boven de atmosfeer.

    Het is de eerste keer dat het afweersysteem buiten Israël is opgesteld, schrijft krant The Jerusalem Post. Duitsland heeft er ruim 3,5 miljard euro voor betaald. Het is het duurste defensiepakket dat Israël ooit heeft verkocht.

    Op drie plekken in Duitsland komen Arrow-systemen te staan. Het eerste is nu zo'n 80 kilometer ten zuiden van Berlijn onthuld. "Hiermee beschermen we niet alleen onszelf, maar ook onze partners", zei minister Pistorius van Defensie.

    Duitsland neemt hiermee volgens Pistorius de verantwoordelijkheid op zich om Europese NAVO-landen te beschermen. Hij zei niet expliciet waartegen, maar Rusland wordt beschouwd als de grootste bedreiging voor het militaire bondgenootschap.

    Volledig operationeel in 2030

    Het systeem bij luchtmachtbasis Schönewalde/Holzdorf is overigens nog niet volledig operationeel. Met de huidige apparatuur en bezetting kunnen beperkte beschermingsoperaties worden uitgevoerd, aldus de Duitse autoriteiten. Tegen 2030 moeten de Arrows volledig in gebruik zijn.

    Het Arrow-systeem is minder bekend dat het Israëlische Iron Dome, maar is minstens zo belangrijk gebleken voor Israël. Met de onderscheppingsprojectielen werden dit en vorig jaar vele tientallen Iraanse ballistische raketten neergehaald. Eén zo'n onderscheppingsraket kost circa 2 miljoen euro. Het systeem is ontwikkeld door het Israëlische defensiebedrijf IAI en de Amerikaanse onderneming Boeing.

    Verschil tussen Iron Dome en Arrow

    Iron Dome, waarover alleen Israël beschikt, biedt bescherming tegen korteafstandsraketten. Arrow kan ook raketten met een veel groter bereik neerhalen. De installatie in Schönewalde/Holzdorf kan in theorie ballistische raketten neerhalen van de noordkust van Noorwegen en tot aan het Griekse eiland Kreta.

    De Arrow-deal tussen Israël en Duitsland ligt gevoelig. De Duitse regering had een deel van zijn wapenleveranties aan Israël stopgezet, onder zware binnenlandse en internationale druk vanwege de vele duizenden burgerslachtoffers in Gaza door Israëlische bombardementen. Na de instelling van de wapenstilstand tussen Hamas en Israël zei Berlijn vorige maand dat de wapenexport weer volledig werd hervat.

    Duitsland behoort tot de trouwste bondgenoten van Israël wereldwijd. Na de aanslagen in Israël door Hamas op 7 oktober 2023 stuurde het land extra wapens en munitie naar Israël. De gedeeltelijke stopzetting van deze export in augustus dit jaar kwam daarom onverwacht.

  • De politie waarschuwt via sociale media voor fraude en ticketoplichting bij de Formule 1-race komend weekend in Abu Dhabi. Veel fans willen graag bij de allesbeslissende ontknoping zijn, drie coureurs maken namelijk nog kans maken op de wereldtitel, onder wie Max Verstappen. De politie vreest voor tientallen gedupeerden.

    Teamleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) Gijs van der Linden ziet allerlei malafide websites en verkopers. Dat gebeurt vaker bij grote sportevenementen, "verkopers maken misbruik van alle liefhebbers van de sport".

    Wie nu bijvoorbeeld via Markplaats op zoek gaat naar kaartjes voor de wedstrijd, komt verschillende advertenties tegen. Soms van particuliere verkopers die zeggen niet te willen of kunnen gaan. Andere advertenties bieden verschillende pakketreizen aan: geïnteresseerden hoeven enkel maar een WhatsAppbericht te sturen. Ook zijn andere webwinkels actief die de wedstrijdkaarten aanbieden.

    Dat is iets wat Van der Linden herkent. "We kunnen bij sites die we niet vertrouwen niet altijd zien voor hoeveel geld kaarten worden aangeboden. Je moet vaak eerst een WhatsAppbericht sturen, waarna een verkoper contact met je opneemt."

    Het LMIO ziet een netwerk van malafide websites. Momenteel is het team in gesprek met justitie over hoe er actie kan worden genomen tegen de oplichters.

    Ticketprijzen van 300 tot 3500 euro

    De afgelopen jaren zijn bij de politie honderden aangiftes binnengekomen voor ticketfraude bij autosporten. Waarschijnlijk zijn er meer slachtoffers van ticketfraude, maar slechts één op de vijf doet aangifte. Na de race in Zandvoort in 2021, toen de Grand Prix daar na jaren weer voor het eerst werd gehouden, deden honderd mensen aangifte van online oplichting, zegt Van der Linden. "Kaarten, die dus niet echt waren, werden toen aangeboden voor bedragen van 300 tot 3500 euro."

    Op dit moment is er in verband met de wedstrijd van komend weekend nog geen aangifte gedaan van ticketfraude, maar dat is niet gek, zegt Van der Linden. "Mensen komen er pas daar achter dat ze zijn opgelicht, wanneer ze met de gekochte tickets niet binnenkomen."

    De politie kan in verband met onderzoek nog niet zeggen welke onbetrouwbare verkoopsites zij in het vizier hebben. Wie kaarten wil kopen voor de wedstrijd, en ook voor andere evenementen, doet er goed aan om te kopen via officiële verkoopsites, raden zij aan.

    Gestegen ticketprijzen

    Bij meerdere reisorganisaties zijn de prijzen voor het komende Formule 1-weekend de afgelopen dagen flink omhooggeschoten. Een weekendtrip voor twee personen kost bij GP Travel inmiddels ruim 2600 euro. Losse tickets voor de wedstrijd op zondag zijn niet meer beschikbaar.

    Het Yas Marina Circuit in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten heeft plek voor 60.000 man.

  • Iets bestellen bij een Chinese webshop wordt zeer binnenkort duurder. Het kabinet wil begin januari een pakkettoeslag invoeren voor pakketjes van buiten de Europese Unie, waardoor een gemiddelde bestelling zo'n 6 euro duurder wordt. Dat blijkt uit een conceptwetsvoorstel in handen van de NOS.

    Door de enorme vlucht van het aantal pakketjes heeft de douane het zo druk dat de dienst niet meer aan haar eigenlijke werk toekomt: het controleren van vracht op veiligheid en het innen van invoerrechten en belastingen.

    De toeslag gaat gelden voor pakketjes tot 150 euro. Die zijn nu nog vrijgesteld van douanekosten, maar er komen er inmiddels dagelijks ongeveer één miljoen van naar Nederland. 80 tot 90 procent daarvan komt van Chinese webwinkels als AliExpress, Temu en Shein. Ieder pakketje moet door de douane worden ingeklaard en dat is zo langzamerhand niet meer te doen.

    Niet al die pakketjes gaan overigens naar Nederlandse consumenten. Een groot deel gaat uiteindelijk naar andere EU-landen, maar komt wel via Nederlandse havens en vliegvelden de unie binnen.

    De toeslag, die officieel een 'handling fee' heet, wordt 2 euro per productregel in de bestelling. Omdat in een gemiddeld pakket drie verschillende producten zitten, betekent het een gemiddelde kostenstijging van 6 euro.

    Hoe werkt het?

    Stel, je koopt vier dezelfde voetbalshirts bij een Chinese webshop, dan betaal je 2 euro toeslag. Als je in dezelfde bestelling ook nog twee paar dezelfde voetbalsokken bestelt, dan loopt de toeslag op naar 4 euro. Zie je ook nog een paar voetbalschoenen, dan is de totale heffing 6 euro.

    Iedere nieuwe productregel in de bestelling kost 2 euro extra.

    Met de huidige hoeveelheid pakketjes zou dat twee miljard euro per jaar opleveren, geld dat voor een deel naar de Nederlandse schatkist gaat, al is niet duidelijk hoeveel. De hoop is natuurlijk dat er veel minder besteld gaat worden.

    De opbrengst kan voor een deel ingezet worden om de douane te versterken. Het kabinet wil met de toeslag ook de Nederlandse webwinkels en gewone winkels beschermen, die veel last hebben van de concurrentie uit China.

    Niet wachten op EU

    Binnen de EU wordt ook gewerkt aan een gezamenlijke regeling met hetzelfde doel, maar die kan op z'n vroegst op 1 november volgend jaar ingaan en wellicht pas in 2028. Frankrijk, België en Luxemburg vinden dat te lang duren en gaan op zeer korte termijn, het liefst volgende maand, een eigen heffing invoeren van twee euro per product.

    Nu al is Nederland koploper als het gaat om de invoer van pakketjes van buiten de EU, maar als onze buurlanden de toeslag invoeren vreest het kabinet een waterbedeffect. Dan worden die pakketjes waarschijnlijk via Nederland verstuurd, mogelijk elke dag meer dan drie miljoen.

    "De Nederlandse markt wordt dan nog meer dan nu overspoeld door een tsunami aan e-commerce-zendingen", staat in de toelichting. "De gevolgen hiervan zullen stilstaande containers in de haven van Rotterdam en het stilvallen van de doorvoer van goederen op Schiphol zijn."

    Frankrijk, België en Luxemburg willen de toeslag per 1 januari invoeren, maar zowel in België als Frankrijk is het de vraag of dat ook echt op die datum lukt. Het zou ook een paar weken later kunnen worden. Het Nederlandse kabinet wil de heffing daarom pas in laten gaan als de buurlanden ook zo ver zijn.

    Doorberekenen

    De pakkettoeslag moet worden betaald door de vervoerders, zoals Post NL, DHL en FedEx. Maar die zullen die vrijwel zeker doorberekenen aan de consumenten. De vervoerders vinden dat ze te weinig voorbereidingstijd hebben als de heffing al in januari ingaat.

    Het wetsvoorstel ligt op dit moment bij de Raad van State. Als die positief adviseert, wordt het besproken in de ministerraad. Ingewijden verwachten dat het daar zonder veel problemen zal worden goedgekeurd.

    De Tweede Kamer nam vorige week nog een motie aan van de ChristenUnie, waarin het kabinet gevraagd wordt om zo snel mogelijk een toeslag op pakketjes van buiten de EU in te voeren.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Wed, 03 Dec 2025 21:01:01 +0100]