daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Zo. 28 April 2024
Week 17

Geselecteerde regio:
Wekerom

Regio:
De Gelderlander
gelderlander.nl biedt het laatste nieuws, opinie en achtergronden

Omroep Gelderland
Alle nieuwsberichten in de rubriek 'Het laatste nieuws'

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Het laatste grote warenhuis van Duitsland, het noodlijdende Galeria Karstadt Kaufhof, sluit 16 van de 92 winkels. Ook worden 1400 van de 12.800 personeelsleden ontslagen.

    Eerder werd al bekend dat op het hoofdkantoor 900 van de 1800 mensen hun baan verliezen. Het hoofdkantoor in Essen gaat dicht en wordt ondergebracht in het gebouw van een filiaal in Düsseldorf.

    Het warenhuis verkeert in financiële problemen. Volgens de curator is bij het aanwijzen van de filialen die dicht moeten, gekeken naar het belang van werknemers en naar de impact op de stadscentra. Tientallen Duitse steden zaten de afgelopen weken in spanning over welke filialen open mogen blijven.

    Uitstel van betaling

    Galeria Karstadt vroeg in januari voor de derde keer in ruim drie jaar uitstel van betaling aan. Dat was volgens topman Olivier Van den Bossche onder meer te wijten aan de betalingspositie van de Oostenrijkse Signa-groep, de eigenaar van het concern. Daardoor was het toegezegde geld voor modernisering van de winkels niet meer beschikbaar.

    Twee samenwerkende investeringsmaatschappijen, het Amerikaanse NRDC Equity Partners en BB Kapital van een Duitse ondernemer, willen de warenhuisketen nu overnemen. De Duitse investeerder zegt dat er met deze ingreep een betere duurzame en economische basis is voor de toekomst van het warenhuis. Het is de bedoeling dat de overname in juli rond is.

    Hudson's Bay

    De Amerikaanse maatschappij NRDC is van dezelfde eigenaar als de Hudson's Bay Company, Richard Baker. Hudson's kocht de warenhuizen al eerder, in 2015, toen de huidige Galeria-topman Van den Bossche er de leiding had. Maar de investeerder trok zich geleidelijk terug na de fusie met Signa. In 2019 verdween Hudson's helemaal uit Europa, na de mislukte overname van V&D.

    Het aantal winkels in de Duitse binnensteden neemt sinds 2015 gestaag af. De warenhuizen trokken met hun brede aanbod van oudsher veel mensen naar de stad, maar hebben al jaren veel concurrentie van online winkels. De coronapandemie heeft die trend versneld.

  • Bijna tachtig jaar na de Tweede Wereldoorlog rilde de Nederlandse vlieger André Hissink nog als hij terugdacht aan de bombardementen op de Maasbruggen bij Venlo in 1944. "Die waren zo moeilijk. Daar wilden we niet graag heen."

    Hij waant zich weer in zijn cockpit als hij vertelt over zijn bombardementsvluchten. "Het was de moeilijkste stad die ik me herinner. Die rotbruggen. Van onze hoogte waren die bruggen een streepje van misschien twee centimeter. Zo moeilijk om te raken. Left, bombing, go."

    Hissink vertelt zijn verhaal kort voor zijn overlijden in de podcast Bevriende Bommen. Een podcast van NOS-presentator Rob Trip over de veelal onbekende verhalen over de geallieerde bombardementen in de Tweede Wereldoorlog. Duizenden en duizenden mensen kwamen om in plaatsen als Doetinchem, Eindhoven, Breskens, Huissen, Amsterdam, Westkapelle, Den Helder, Den Haag en dus ook in Venlo.

    Hissink is 103,5 jaar oud - hij hecht veel aan dat half jaar- als hij zijn verhaal doet vanuit Canada, zijn tweede thuisland. Ongeveer 900 Nederlanders waren in dienst bij the Royal Air Force, als piloot of technicus op de grond. Hissink was de laatste Nederlandser RAF-vlieger die zijn verhaal nog kon vertellen.

    Nadat hij aan het begin van de oorlog Nederland was ontvlucht, liet Hissink zich opleiden tot piloot omdat hij het zijn plicht vond mee te helpen aan de bevrijding van Europa. 69 bombardementsvluchten maakte hij.

    Doelen in Nederland waren voor hem echt iets anders dan bombardementen boven Frankrijk of Duitsland. "Dan zit je boven je eigen land en dan denk je: dat zijn onze mensen down there. Die willen wij geen kwaad doen. Die bommen moet je zo goed mogelijk richten en laten vallen."

    Een aantal keren moest hij naar Venlo, naar de spoor- en verkeersbrug over de Maas. Duitse soldaten hadden zich rondom de brug verschanst. Zij wilden de brug heel in handen houden, om materieel en manschappen vanuit Duitsland naar Nederland te krijgen. De geallieerden wilden dit juist voorkomen.

    "Een moeilijk doel. En dat wisten de moffen ook", zegt Hissink.

    Veel van bommen raakten niet de bruggen, maar Venlo zelf, waarschijnlijk ook die van André Hissink. Midden in de stad, vlak bij de Maas woonde dat najaar van 1944 de familie Seuren. Voor de podcast ging Rob Trip op bezoek bij de jongste zoon van de familie.

    Paul Seuren is het enige kind van het gezin die het bombardement heeft overleefd. Zes broertjes en zusjes waren op slag dood. Paul, een baby van nog geen half jaar oud, werd samen met zijn moeder gevonden.

    "Zij had mij nog in de armen en ze lag met mij op het puin. Ik heb dat later gehoord van een buurvrouw. Die heeft dat zelfs nog gezien, dat mijn moeder daar lag met mij."

    Zij overleed twee dagen later aan haar verwondingen. "Ze heeft nooit geweten dat de zes kinderen dood waren."

    Nevenschade

    Meer dan 200 mensen kwamen dat najaar van 1944 in Venlo om door de bombardementen. De stad was verwoest. De gevolgen zijn net als in andere steden nog altijd te zien: veel nieuwbouw afgewisseld met een oud pand.

    In de podcast gaat Rob Trip in ook op de vraag of slachtoffers van de bombardementen de geallieerden iets kwalijk nemen. Tachtig jaar na het bombardementen is Paul Seuren heel resoluut. "Nee," zegt hij. Hij zegt dat de piloten een onmogelijke opdracht hadden: die bruggen waren van zo'n hoogte met zoveel afweergeschut niet te raken.

    "Daar ben ik nooit extra boos om geweest. Hoe zeggen ze dat tegenwoordig? Wij waren collateral damage, nevenschade."

  • Goedemorgen! Vandaag begint ProRail aan grote werkzaamheden op station Tilburg en het is de eerste dag van de Open Joodse Huizen-week. En de Ronde van Spanje voor de vrouwen gaat vandaag van start.

    Eerst het weer: er waait vandaag een stevige zuidenwind met in het noordwesten van het land winstoten tot zo'n 80 kilometer per uur. Het is zo nu en dan bewolkt met een enkele buien. Het wordt 14 tot 18 graden.

    Ga je de weg op? Hier vind je het overzicht van de files en werkzaamheden. En hier zie je de actuele situatie op het spoor.

    Wat kun je vandaag verwachten?

    Wat heb je gemist?

    ProRail begint vandaag aan een grote klus op station Tilburg. Als gevolg daarvan is er tot en met maandag 13 mei geen treinverkeer van en naar het station mogelijk. NS zet 150 bussen in voor reizigersvervoer.

    De werkzaamheden zijn het voorlopige sluitstuk van een jarenlange metamorfose van station Tilburg. In 2015 kreeg het station een nieuwe doorgang en werd het dak opgeknapt. In 2020 en 2021 openden twee nieuwe fietsenstallingen aan de noord- en zuidzijde. De komende twee weken worden onder meer de steile trappen vervangen en krijgen perrons en sporen een opknapbeurt.

    Ander nieuws uit de nacht:

    En dan nog even dit:

    De verjaardag van de koning werd dit weekend niet alleen gevierd met vrijmarkten en spelletjes. In heel Nederland werd op bijzondere wijze Koningsdag gevierd; van autocrossen tot zeepkistenraces en van tompouce-eetwedstrijden tot de 'sterkste mannen van Eemnes'.

    Fijne dag!





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Sun, 28 Apr 2024 11:32:37 +0200]