daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Ma. 15 December 2025
Week 51

Geselecteerde regio:
Wekerom

Regio:
De Gelderlander
gelderlander.nl biedt het laatste nieuws, opinie en achtergronden

Omroep Gelderland
Alle nieuwsberichten in de rubriek 'Het laatste nieuws'

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • De bekende Amerikaanse regisseur Rob Reiner en zijn vrouw Michele zijn dood gevonden in hun huis in Los Angeles. Dat melden Amerikaanse media. Het tijdschrift People meldt op basis van meerdere bronnen dat ze zijn vermoord door hun zoon.

    Hulpdiensten werden rond 15.30 uur lokale tijd gealarmeerd. De Los Angeles Fire Department (LAPD) zegt dat er twee lichamen zijn gevonden van een man en een vrouw van ongeveer 78 en 68 jaar, maar bevestigt de identiteit van de doden niet. Reiner was 78 jaar. Rechercheurs van de afdeling moordzaken onderzoeken de zaak.

    De lichamen werden door de LAPD aangetroffen na een verzoek om medische hulp, meldt People. "Op dit moment zijn er geen verdere details beschikbaar, aangezien dit een lopend onderzoek betreft naar een schijnbare moord", aldus de verklaring van de LAPD. Zondagavond was er veel politie bij de woning in Brentwood, een wijk van Los Angeles.

    Rob Reiner is onder meer bekend als regisseur van films als The Princess Bride, When Harry Met Sally, en A Few Good Men. Hij was ook acteur en speelde onder meer in All in the Family, een bekende sitcom in de jaren 70, en in de films Sleepless in Seattle en The Wolf of Wall Street.

  • Treinen met militair materieel krijgen in de toekomst voorrang op treinen met reizigers of goederen, heeft demissionair staatssecretaris Aartsen besloten. De aanpassing is volgens hem nodig omdat de dreiging vanuit Rusland steeds verder toeneemt.

    "Je ziet dat geelblauwe NS-treinen nu de hoogste voorrang hebben op het spoor. Daarna komt het goederenvervoer. En dan helemaal onderaan volgen de militaire treinen", zegt de staatssecretaris. "Dat past niet meer bij deze tijd van dreiging. We hebben dit nu niet goed geregeld."

    Het aantal militaire transporten gaat komende jaren waarschijnlijk toenemen en Nederland vervult daarin een belangrijke functie. Dat komt allereerst door de grote zeehavens - van Vlissingen tot de Eemshaven - waar zogeheten amfibische transportschepen goed kunnen laden en lossen. Tanks rijden vanaf het schip rechtstreeks de trein op, waarna ze via de goede spoorverbindingen met Duitsland snel richting Oost-Europa kunnen.

    Tegelijk heeft Nederland een van de drukst bereden spoornetwerken ter wereld. Tussen al die reizigers- en goederentreinen op dit moment een militaire trein laten rijden, is voor spoorbeheerder ProRail flink passen en meten en vergt soms maanden van voorbereiding.

    Volgens de staatssecretaris lukt dat nu allemaal nog net, omdat er elke dag een klein beetje zogeheten reservecapaciteit is op het spoor. Ook rijden de treinen met militair materieel vaak in de nacht, om de reizigerstreinen van vervoerders als NS en Arriva niet in de weg te zitten.

    Maar met een toename van de militaire transporten over het spoor is dat volgens staatssecretaris Aartsen niet meer voldoende. "Met alle Defensie-investeringen aan de oostflank van Europa, moeten we ook dit vervoer goed gaan regelen." Dat betekent overigens niet dat alle treinen met iets militairs aan boord straks voorrang krijgen. Alleen treinen met het stempel 'urgent' mogen straks voor op andere treinen. Het kabinet bepaalt of de lading van een transport daarvoor in aanmerking komt.

    Overlast voor reizigers?

    Aartsen hoopt dat treinreizigers niet zo veel van de nieuwe voorrangsregel gaan merken, maar sluit enige overlast zeker niet uit. "We weten niet hoe de wereld komende jaren verder verandert", zegt hij. "Dus kan het best voorkomen dat een NS-trein op jouw traject straks één of twee keer niet zal rijden omdat er nu eenmaal militaire voertuigen vanuit Nederland naar het oosten van Europa moeten.

    Met deze nieuwe voorrangsregels zijn niet alle belemmeringen voor militair grensvervoer over het spoor meteen opgelost, erkent ook Aartsen. "Als je op dit moment in de Rotterdamse haven een tank op een trein zet richting Oekraïne, dan ben je daar pas over een maand. Dat komt niet doordat de afstand zo groot is, maar door allemaal regels rond toestemming en vrachtpapieren die in de weg zitten."

    Volgens de staatssecretaris moet Nederland meer investeren in weerbaarheid en afschrikking. De nieuwe voorrangsregels zijn daar een onderdeel van, al duurt het nog wel zeker een jaar voordat ze gaan gelden.

    Intussen doen het ministerie en spoorbeheerder ProRail onderzoek naar op welke locaties het Nederlandse spoornetwerk op dit moment niet geschikt zijn voor militaire transporten. Denk dan aan bruggen die de zware treinen niet kunnen dragen of sporen die te dicht bij elkaar liggen om de treinen te laten passeren.

    Foto's van militaire treintransporten uit het verleden:

  • Scholieren die tijdens de coronacrisis bij hun examen werden gematst, kwamen later in het vervolgonderwijs vaker in de problemen dan andere studenten. Dat schrijft Trouw op basis van een evaluatie van het ministerie van Onderwijs.

    In de coronatijd hadden scholieren veel te maken met thuisonderwijs en thuisstudie, waardoor in ieder geval een deel van hen moeite had met leren. De overheid toonde daarom coulance: in de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022 kregen alle scholieren een extra herkansing om een onvoldoende weg te werken. Ook mochten ze het cijfer van één examenvak buiten beschouwing laten, de zogeheten wegstreepregeling.

    Dat 'matsen' had echter gevolgen in de latere studieloopbaan, blijkt uit de evaluatie. Studenten die gebruik maakten van de versoepelde regels vielen tijdens de vervolgstudie vaker uit. Dat geldt zowel voor studenten in het mbo als op de hogeschool en universiteit.

    'Niet altijd gunstig'

    Vwo'ers vielen op de universiteit twee keer zo vaak uit wisselden twee keer zo vaak van studie als 'gewone geslaagden'. Zelfs degenen die op eigen kracht hun diploma maar net hadden gehaald deden het in het vervolgonderwijs beter dan degenen die van de versoepelingen gebruik hadden gemaakt.

    "De lat lager leggen is niet altijd gunstig", concludeert het ministerie van Onderwijs. "Bedacht moet worden dat deze studenten met minder bagage op hun nieuwe school moesten starten in tijden van schoolsluitingen." Het ministerie wil lessen trekken uit de evaluatie voor een volgende crisis.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Mon, 15 Dec 2025 05:54:13 +0100]