daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Ma. 15 December 2025
Week 51

Geselecteerde regio:
Druten

Regio:
De Gelderlander
gelderlander.nl biedt het laatste nieuws, opinie en achtergronden

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Scholieren die tijdens de coronacrisis bij hun examen werden gematst, kwamen later in het vervolgonderwijs vaker in de problemen dan andere studenten. Dat schrijft Trouw op basis van een evaluatie van het ministerie van Onderwijs.

    In de coronatijd hadden scholieren veel te maken met thuisonderwijs en thuisstudie, waardoor in ieder geval een deel van hen moeite had met leren. De overheid toonde daarom coulance: in de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022 kregen alle scholieren een extra herkansing om een onvoldoende weg te werken. Ook mochten ze het cijfer van één examenvak buiten beschouwing laten, de zogeheten wegstreepregeling.

    Dat 'matsen' had echter gevolgen in de latere studieloopbaan, blijkt uit de evaluatie. Studenten die gebruik maakten van de versoepelde regels vielen tijdens de vervolgstudie vaker uit. Dat geldt zowel voor studenten in het mbo als op de hogeschool en universiteit.

    'Niet altijd gunstig'

    Vwo'ers vielen op de universiteit twee keer zo vaak uit wisselden twee keer zo vaak van studie als 'gewone geslaagden'. Zelfs degenen die op eigen kracht hun diploma maar net hadden gehaald deden het in het vervolgonderwijs beter dan degenen die van de versoepelingen gebruik hadden gemaakt.

    "De lat lager leggen is niet altijd gunstig", concludeert het ministerie van Onderwijs. "Bedacht moet worden dat deze studenten met minder bagage op hun nieuwe school moesten starten in tijden van schoolsluitingen." Het ministerie wil lessen trekken uit de evaluatie voor een volgende crisis.

  • In het Curaçaose luchtruim heeft zich opnieuw een ernstige bijna-botsing voorgedaan tussen een civiel zakenvliegtuig en een militair tankvliegtuig. Uit geluidsopnamen van de luchtverkeersleiding blijkt dat de bemanning tijdens de klim onverwacht recht op ander verkeer afvloog, terwijl niet duidelijk was op welke hoogte dat toestel zich bevond.

    Het incident vond zaterdag 13 december plaats, één dag na een eerdere bijna-botsing in hetzelfde luchtruim, waarbij eveneens een militair tankvliegtuig betrokken was. Toen ging het om een A320 toestel van JetBlue.

    "Ik weet niet hoe het kan dat we geen botsingswaarschuwing kregen, want ze waren echt heel dichtbij," zegt een van de piloten hoorbaar geschrokken. Even later volgt: "We klommen recht op dat andere toestel af."

    De verkeersleiding greep in met directe koerscorrecties. Het toestel kreeg de instructie om naar weg te draaien en vervolgens rechtstreeks naar een navigatiepunt te vliegen om afstand te creëren. Daarbij werd ook gewaarschuwd voor nog een ander vliegtuig dat zich op slechts acht mijl achter het toestel bevond.

    Groot militair toestel

    Op de vraag van de luchtverkeersleiding om welk type vliegtuig het ging, antwoordde de bemanning: "Het was groot, misschien een 777, een 767 het was in elk geval een widebody."

    De Amerikaanse luchtmacht beschikt niet over Boeing 777-toestellen, maar wel over de Boeing 767-2, in militaire uitvoering bekend als de KC-46. Volgens militaire spotters is het niet onwaarschijnlijk dat het om een dergelijk toestel ging.

    De KC-46 wordt ingezet als lucht-tankvliegtuig voor het bijtanken van andere militaire vliegtuigen. Daarmee is het aannemelijk dat het ook in dit incident om een militaire refueler ging. Of het om hetzelfde toestel gaat als bij het eerdere voorval, is niet vast te stellen.

    Tweede incident in korte tijd

    In beide gevallen was sprake van ongeïdentificeerd verkeer en een zeer geringe onderlinge afstand. In geen van de twee incidenten werd een automatische botsingswaarschuwing, een zogenoemde TCAS Resolution Advisory, geactiveerd.

    De incidenten spelen zich af tegen de achtergrond van de Amerikaanse militaire operatie tegen de Venezolaanse president Nicolas Maduro, waarbij extra lucht- en zeestrijdkrachten zijn ingezet in het Caribisch gebied rond Venezuela. Die verhoogde militaire activiteit leidt tot meer niet-regulier luchtverkeer, dat niet altijd als zodanig herkenbaar is voor civiele luchtverkeersleiding.

    Waarschuwing vooraf

    De Curaçao Civil Aviation Authority (CCAA) waarschuwde luchtvaartmaatschappijen eerder al voor ongeïdentificeerd luchtverkeer in het luchtruim rond Aruba, Curaçao en Bonaire. In een officiële waarschuwing werd piloten opgeroepen tot extra waakzaamheid, nadat meerdere meldingen waren gedaan van onbekende toestellen die door primaire radar waren waargenomen.

    De directeur van DC-ANSP, verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding in het Curaçaose luchtruim, is gevraagd om bevestiging en toelichting. Vooralsnog is geen reactie ontvangen.

    Het is niet bekend of het voorval formeel is geregistreerd als luchtvaartincident en of melding is gedaan bij internationale toezichthouders. Wel blijkt uit eerdere opnamen dat zowel piloten als verkeersleiding de situatie als ernstig beschouwden en direct ingrepen om een botsing te voorkomen. Ook hier gebeurde dat.

  • De Australische binnenlandse veiligheidsdienst heeft zes jaar geleden onderzoek gedaan naar banden tussen een van de daders van de aanslag bij Bondi Beach in Sydney en een cel van terreurgroep Islamitische Staat (IS). Dat meldt de Australische zender ABC News op basis van bronnen bij een antiterreureenheid.

    In de auto van de schutters is volgens de bronnen een IS-vlag gevonden na de aanslag gisteren. De eenheid die de aanslag onderzoekt, gaat ervan uit dat de daders trouw hadden gezworen aan de terreurgroep.

    Bij de aanslag gisteren op een Joods festival in Sydney, waar het feest Chanoeka werd gevierd, vielen 16 doden, inclusief een van de schutters. Vijf gewonden verkeren in kritieke toestand. De daders waren een 24-jarige man en zijn 50-jarige vader.

    Volgens ABC News kreeg veiligheidsdienst ASIO de 24-jarige zes jaar geleden in beeld nadat de politie plannen voor een terroristische aanslag van IS had verijdeld. Hij zou nauwe banden hebben gehad met IS-terrorist Isaak El Matari, die een straf van zeven jaar cel uitzit voor het beramen van een IS-opstand.

    'Geen directe dreiging'

    Matari had zichzelf benoemd tot de Australische bevelhebber van IS. Hij maakte deel uit van een cel van de terreurgroep, samen met verschillende mannen, die ook zijn veroordeeld voor terroristische misdrijven. Ook zij zouden banden met de 24-jarige Bondi Beach-schutter hebben gehad, schrijft de Australische omroep.

    ASIO-directeur Mike Burgess bevestigt dat een van de daders van de aanslag "bekend is bij de veiligheidsdienst", zonder te specificeren welke van de twee in 2019 in beeld kwam. Burgess zegt dat er destijds geen sprake was van een directe dreiging.

    Vlaggen halfstok

    Volgens Australische media is de aanslag bij Bondi Beach de ergste in Australië in dertig jaar. Het hoofd van de politie in New South Wales liet weten dat er verschillende onderzoeken gaande zijn, waaronder een onder leiding van het terrorismebestrijdingscommando van de politie.

    Hij zei ook dat er een onderzoek is ingesteld naar de schoten die zijn afgevuurd door de politie op de daders. De 50-jarige vader werd daarbij gedood. Zijn zoon raakte zwaargewond.

    In het hele land zijn vlaggen halfstok gehangen als teken van rouw. Premier Albanese heeft de plek van de aanslag bezocht en er bloemen neergelegd. Hij sprak van "een donkere dag" in de geschiedenis van Australië.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Mon, 15 Dec 2025 05:02:03 +0100]