daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Vr. 12 December 2025
Week 50

Geselecteerde regio:
Leusden

Regio:
RTV Utrecht --==Storing==--
Door een storing kan dit deel niet weer worden gegeven

  • Door een storing kan dit deel niet weer worden gegeven
NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Het kabinet moet zich dringend richten op de lange termijn en zorgen voor een goed investeringsklimaat. Doet het dat niet, dan dreigt Nederland achterop te raken in een tijd van geopolitieke spanningen, technologische versnelling en toenemende druk op publieke voorzieningen. Dat is in het kort de boodschap van oud-topman van ASML, Peter Wennink.

    Vandaag presenteert hij zijn advies om de Nederlandse economie toekomstbestendig en weerbaarder te maken, geschreven op verzoek van minister Karremans. Hij spreekt dreigende taal: "donkere wolken pakken zich boven de samenleving" en "onze welvaart begint te eroderen". In zijn advies staat een enorm vraagstuk centraal: hoe blijft Nederland de komende decennia welvarend genoeg om voor de sociale voorzieningen te kunnen blijven betalen?

    Het economische speelveld is de afgelopen jaren in rap tempo veranderd, bijvoorbeeld door handelsconflicten en de oorlog op het Europees continent. Ook verliest Europa "in hoog tempo" terrein aan China en de Verenigde Staten in kritieke technologieën, schrijft Wennink. Die landen investeren veel meer in bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en halfgeleiders.

    Nederland moet nú investeren om de concurrentie bij te benen, volgens de oud-topman. Dat moet chefsache zijn, aldus Wennink. Oftewel, het is een zaak voor de premier van Nederland.

    Miljarden investeren

    Het Centraal Planbureau verwacht een daling van de structurele economische groei naar 0,9 procent per jaar. Dat is volgens Wennink te weinig om de huidige voorzieningen op peil te houden. Om de groei op te krikken naar de gewenste 1,5 procent per jaar is een grote investering nodig van 151 tot 187 miljard euro, schrijft de oud-topman.

    Het grootste deel hiervan moet uit het bedrijfsleven komen. En bedrijven zijn daar ook toe bereid, meent Wennink. Maar daarvoor moet de overheid wel zorgen voor goede randvoorwaarden.

    "Jaren van instabiel beleid hebben geleid tot een vertrouwensbreuk, die alleen kan worden hersteld met een geloofwaardige en consistente strategie voor de aankomende tien jaar."

    Randvoorwaarden

    De oud-topman onderscheidt vier belangrijkste randvoorwaarden. Ten eerste moeten regels versimpeld worden en moeten vergunningen sneller verleend worden. Door het huidige gebrek aan snelheid en daadkracht raken "maatschappelijke doelen ondergeschikt (...) aan trage en complexe procedures".

    Ook moet het tekort aan goed geschoold personeel worden opgelost. Er moeten bijvoorbeeld extra mogelijkheden komen om mensen om te scholen voor technische beroepen, aldus Wennink. Hij roept daarnaast op om meer internationale studenten binnen te halen. Die toestroom werd de afgelopen jaren juist verminderd.

    Als derde randvoorwaarde noemt Wennink betaalbare en betrouwbare energie voor bedrijven. De overbelasting van het stroomnet is bedrijven een doorn in het oog, waardoor ze soms tijden moeten wachten op een aansluiting. Dat stokt vernieuwing en verduurzaming van de Nederlandse economie, benadrukt Wennink.

    Zijn laatste aandachtspunt is een sterkere economische infrastructuur. Plekken als de Rotterdamse haven, Schiphol en een regio met veel technologiebedrijven als Brainport Eindhoven moeten versterkt worden, bijvoorbeeld door te investeren in huisvesting en digitale netwerken.

    100 dagen

    Wennink maant de politiek tot haast. In zijn rapport zit een tijdschema, waarin de eerste stappen al binnen 100 dagen genomen moeten worden. Er moeten gelijk scherpe keuzes gemaakt worden, vindt hij. Zo is er bijvoorbeeld een juridisch houdbare oplossing voor het stikstofprobleem nodig. Ook moet gelijk begonnen worden met het herstellen van de randvoorwaarden.

    Voor de plannen zijn publiek geld nodig. De overheid moet dat volgens Wennink vrijmaken door minder uit te geven, inefficiënte fiscale maatregelen af te schaffen en overwegen om de staatsschuld te laten oplopen. Ook pleit Wennink voor de verkoop van bijvoorbeeld aandelen in staatsdeelnemingen als Holland Casino, ABN Amro en de Duitse tak van Tennet, wat tientallen miljarden euro zouden kunnen vrijspelen.

    De oud-topman wil ook hervormingen op de arbeidsmarkt. Zo wil hij een voorbeeld nemen aan buurlanden en werknemers minder lang doorbetalen bij ziekte. Hij raadt aan het tweede jaar van de doorbetaling af te schaffen.

    Meegenomen in formatie

    Wennink wijst vervolgens vier belangrijke sectoren aan waar de overheid het geld in zou moeten pompen, sectoren waar Nederland in kan uitblinken en daarmee zijn positie kan versterken: digitalisering (waaronder AI); veiligheid en weerbaarheid; energie- en klimaattechnologie; en life sciences en biotechnologie.

    Met dit advies vertaalt de oud-topman het veelbesproken rapport-Draghi over de Europese concurrentiekracht naar Nederlandse context. De aanbevelingen van Wennink zullen ook zeker gehoor krijgen bij de formerende partijen: de topman schoof eerder al aan bij de onderhandelingen en in het eerste formatiestuk werd al op zijn advies voorgesorteerd.

  • Een ongekende hittegolf, een tropische storm die afzwaait naar Nederland of extreem lage waterstanden in de Rijn. In een nieuw rapport schetst het KNMI hoe weersextremen ons land kunnen raken. En wat daarvan de gevolgen zouden zijn.

    De risico's zijn niet onbekend maar het rapport zoekt de randen op van wat voorstelbaar is in Nederland. "Het moet prikkelen om ons beter voor te bereiden op crisissituaties", zegt Maarten van Aalst, hoofddirecteur van het KNMI. Zolang het KNMI statistieken bijhoudt zijn de extremen, zoals ze in het rapport beschreven staan, niet in werkelijkheid voorgevallen.

    Het rapport moet ertoe leiden dat ons land beter voorbereid raakt. Allereerst wil het KNMI graag in gesprek met organisaties als waterschappen en veiligheidsregio's die met zulke weersextremen te maken zouden krijgen. Gasunie, Rijkswaterstaat en netbeheerder Tennet werkten al mee.

    De scenario's uit Een extreem rapport van het KNMI

    - Zeer zware hittegolf
    - Nauwelijks wind- en zonnestroom door grauw, windstil weer (dunkelflaute of duisterluwte)
    - Westnijlvirus verspreidt zich in Nederland
    - Extreem lage waterstanden in de Rijn
    - Grootschalige natuurbrand
    - Wekenlange koudegolf
    - Ongekend zware regenval
    - Tropische storm zwaait af richting Nederland
    - Zware orkaan treft de Bonaire, Saba of Sint Eustatius

    Om de scenario's te schetsten, begonnen de onderzoekers meestal met recente extremen. Die situaties stopten ze met kleine variaties in een weermodel. Computers rekenden vervolgens tientallen keren uit wat ook had kunnen gebeuren. Elk van die opties is in principe even waarschijnlijk. In sommige hiervan waren die weersomstandigheden nog heviger dan in werkelijkheid.

    Een van de scenario's gaat uit van de hittegolf die Nederland trof in juli 2018. Daar kwam na enkele dagen een einde aan door de komst van koele lucht en regen. De weermodellen lieten zien dat die verkoeling Nederland ook had kunnen missen. In dat geval was de hittegolf nog vijf dagen langer doorgegaan, en zou ongekend intens zijn geweest.

    Het rapport keek ook naar de afgezwaaide tropische storm Kirk die in 2024 over Spanje en Frankrijk trok. De weermodellen lieten zien dat de storm ook de Noordzee had kunnen bereiken. In dit scenario zwol de storm daar aan, waarna hij urenlang over Nederland trok met windsnelheden tot wel 180 kilometer per uur. Dit had volgens berekeningen van de Vrije Universiteit tot wel 2,7 miljard euro schade aan gebouwen kunnen leiden.

    Nu al in gesprek

    Met dit rapport vol concrete voorbeelden van potentiële extremen hoopt het KNMI dat het makkelijker wordt te praten over hoe we ons moeten voorbereiden. Dat moet je juist van tevoren doen, benadrukt Van Aalst. Omdat het KNMI dan kan waarschuwen op een manier waarop waterschappen en andere organisaties er ook echt wat mee kunnen.

    Wanneer het KNMI een extreem ziet aankomen is de kans vaak beperkt dat het werkelijk gebeurt. Maar mocht het gebeuren, dan is de impact enorm. Organisaties moeten nu al bedenken hoe ze hiermee omgaan, zegt Van Aalst. "Wanneer wil je gewaarschuwd worden? Vanaf hoeveel procent kans dat iets extreems gebeurt? En hoelang van tevoren heb je nog handelingsperspectief?"

    Niet wezenloos schrikken

    Hoewel het KNMI niet voor eerst naar extreme scenario's kijkt, gebeurde dat niet eerder zo uitgebreid. Toch is het rapport niet bedoeld om gewone mensen die dit lezen zich wezenloos te laten schrikken. "Ik kan me voorstellen dat het dat effect heeft", zegt Van Aalst, "en voor een deel moeten we ons ook bewust zijn dat de risico's echt zijn toegenomen. Maar aan de andere kant zijn we als Nederland op veel risico's ook heel goed voorbereid. En het doel van dit rapport is dit nog wat op te plussen."

    De opwarming van de planeet leidt ertoe dat de kans op sommige weersextremen groeit, zoals hittegolven. "Klimaatverandering is hier en nu", zegt Van Aalst. En het rapport moet duidelijk maken dat extremen nu al vaker voorkomen, wat bijvoorbeeld bij hittegolven heel duidelijk is.

    Soms is het verband juist andersom. Door de energietransitie wekt Nederland een steeds groter deel van zijn stroom op met windturbines en zonnepanelen. Waar winterse periodes zonder wind en zon vroeger ongemerkt voorbij gingen, zoals in de winter eind 1997, kan dat in de toekomst leiden tot een tekort aan stroom.

  • De Nederlandse Vissersbond vreest voor het imago van Nederlandse vissers in buurlanden. Het gebeurt nog wel eens dat vissers de verplichte volgapparatuur uitzetten. De bond doet een dringende oproep om dat voortaan niet meer te doen.

    Binnen de visserijwereld worden volgsystemen regelmatig uitgeschakeld, bijvoorbeeld om visrijke gronden niet prijs te geven aan concurrerende schepen, schrijft Omroep Flevoland. Nederlandse vissers raakten eerder in opspraak omdat het uitzetten van systemen ook in verband werd gebracht met drugssmokkel en illegale visserij.

    Dat bleek onlangs ook uit een tv-reportage van de Duitse omroep NDR. Die filmde op de kotter van een Duitse garnalenvisser, die op een toegestane plek aan het vissen was. Een Nederlands schip dat daar in de buurt voer, was niet zichtbaar op de radar.

    'Illegale concurrentie'

    Het Nederlandse schip had de zogeheten AIS (Automatic Identification System) uitgeschakeld. Dat was waarschijnlijk omdat er op een plek werd gevist waar ze niet mochten zijn. Daar staat een boete op van een paar honderd euro, al zouden Duitse vissers die graag verhoogd willen zien.

    De garnalenvisser deed melding bij de autoriteiten van de "onzichtbare" collega's uit Nederland. "Ten eerste vangen ze mijn vangst weg", zei hij daarover. "Ten tweede wordt de vangst op de markt aangeboden, waardoor het aanbod toeneemt." Dat drukt de prijs.

    De Nederlandse vloot heeft vaak modernere en krachtigere schepen, zegt Peter Breckling van de Duitse vissersbond. "Als ze ook nog eens illegaal concurreren met Duitse kotters, is dat een probleem voor de lokale vissers en dat moet worden opgelost."

    'Grote gevolgen'

    Het uitzetten van volgsystemen kan grote gevolgen hebben, zegt de Nederlandse vissersbond nu. De bond wijst de vissers op hun verantwoordelijkheid - ze hadden zich als gasten in Duitse wateren verantwoord en transparant moeten gedragen. "Dit schaadt het imago van de gehele Nederlandse vloot: iedereen wordt over één kam geschoren."

    De imagoschade staat nog los van de juridische problemen die erbij komen kijken, zegt voorzitter Johan Nooitgedagt. "Het uitschakelen van AIS kan ertoe leiden dat een schip niet aan de wettelijke eisen voldoet. Het recht op beperking van aansprakelijkheid kan vervallen. Het kan worden gezien als aanwijzing voor mogelijke overtredingen zoals ontwijking van toezicht of illegale visserij."

    En mocht er een ongeluk gebeuren terwijl de volgapparatuur uitstaat, dan kunnen verzekeraars volgens Nooitgedagt weigeren geld uit te keren. "Er zijn binnen de Europese visserij geen valide redenen om AIS uit te schakelen. Verantwoord gedrag op zee is in ieders belang."

    Drugssmokkel

    Het is niet de eerste keer dat Nederlandse vissers in het buitenland in opspraak raken door vermeend 'illegaal' en 'onzichtbaar' vissen. In Denemarken wezen lokale vissers beschuldigend naar Nederlandse kotters die niet op de radar gevolgd konden worden.

    Urker kotters zouden betrokken zijn geweest bij een grootschalige drugssmokkel in Deense wateren, meldde de Deense omroep TV2 in 2023.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Fri, 12 Dec 2025 09:25:35 +0100]