daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Do. 11 December 2025
Week 50

Geselecteerde regio:
Geldermalsen

Regio:
RTV Betuwe, de lokale omroep van West Betuwe
Publieke lokale radio en televisie omroep van Buren, Geldermalsen en Neerijnen

Omroep Gelderland
Alle nieuwsberichten in de rubriek 'Het laatste nieuws'

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Buschauffeurs die rijden op de bus tussen station Emmen en het aanmeldcentrum in Ter Apel zijn niet tevreden met het besluit van hun werkgever Qbuzz en de gemeenten Westerwolde en Emmen om de rit gratis te maken. Dat zegt vakbond FNV. De gemeenten en Qbuzz kwamen tot het besluit omdat er op die lijn meerdere "impactvolle en zeer vervelende situaties voorgevallen zijn".

    Bewoners van het aanmeldcentrum weigeren soms de ritprijs van 4,52 euro te betalen en vertonen probleemgedrag. Zo trapte een reiziger eerder dit jaar bijvoorbeeld de incheckpaal in de bus kapot, berichtte RTV Noord.

    Volgens Qbuzz ging het om overlastgevende 'veiligelanders' uit het azc in Ter Apel. Dat zijn asielzoekers afkomstig uit landen die door de Nederlandse overheid als veilig worden beschouwd. Ze maken om die reden weinig kans op een verblijfsvergunning in Nederland.

    'Overlast loont'

    "We hebben van veel buschauffeurs gehoord dat zij het idee hebben dat overlast geven loont als je de rit gratis maakt", zegt Edwin Kuiper, bestuurder bij de ov-tak van de FNV. De nieuwe pendeldienst wordt georganiseerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid, samen met de gemeenten en Qbuzz.

    Een van de buschauffeurs die niet te spreken is over de nieuwe gratis buslijn is Dirk Visser. Hij werkt al zeventien jaar voor Qbuzz en reed vroeger op de lijnbus die asielzoekers naar Ter Apel brengt. "Toen zag ik veel mensen treiteren. Er ging ook wel eens een ruitenwisser of deur kapot."

    Visser is bang dat de gratis busrit zal zorgen voor meer overlast in Emmen. "Hier hoopt het zich op." Hij verwacht bovendien dat andere reizigers nu ook gratis willen reizen. "Dan kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: prima, ga maar zitten. Dat gaat natuurlijk niet, maar ik snap wel dat die vragen komen."

    De gemeenten en Qbuzz kwamen eerder al, samen met de FNV, met andere oplossingen om de problemen met overlastgevers op te lossen. Zo werden er toezichthouders en boa's in de bus en op stations ingezet.

    "Qbuzz en de gemeenten hebben niet hun best gedaan om het met dat extra toezicht echt op te lossen", zegt FNV-bestuurder Kuiper. "Er waren allerlei afspraken over, maar daar hielden de partijen zich niet aan. En dat terwijl de chauffeurs juist best tevreden waren over het extra toezicht."

    Veiligheidsrisicogebied

    De gemeente Emmen laat in een reactie weten juist heel erg in de weer te zijn met het vergroten van de veiligheid op het station. "Natuurlijk hebben we oog voor de veiligheid van chauffeurs. Qbuzz heeft in gesprekken met ons ook indringende voorbeelden geschetst."

    Emmen deelde eerder al dat de gemeente probeert om van het stationsgebied een veiligheidsrisicogebied te maken vanwege de overlast. In dat soort gebieden mag de politie bijvoorbeeld vaak preventief fouilleren.

    Volgens een woordvoerder van de gemeente Westerwolde, waar Ter Apel onder valt, is het gratis maken van de busrit geen tegemoetkoming aan de overlastplegers. "Het is afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Maar voor ons geldt: misdaad moet natuurlijk nooit lonen. Dit is voor ons vooral de manier om de buschauffeurs te ontlasten."

    Westerwolde verwacht dat de maatregel tot een vermindering van incidenten zal leiden, maar pleit ook voor een blijvende oplossing. "Wij zouden veel liever zien dat de overlastplegers evenredig worden verdeeld over het land."

    Qbuzz is het niet eens met de kritiek van de FNV dat de nieuwe maatregel laat zien dat overlast geven loont. "Het is geen beloning, maar een veiligheidsmaatregel in het belang van alle medewerkers en reizigers."

    Het vervoersbedrijf merkt dat er "veel persoonlijke meningen zijn over hoe de veiligheid beter kan", zegt een woordvoerder. "Maar de eerdere combinatie van maatregelen bleek onvoldoende. Qbuzz zag het aantal incidenten en de ernst ervan toenemen en we gaan niet wachten op een volgend incident."

  • De provincie Overijssel heeft vervoerders Arriva en EBS beboet omdat hun bussen vaak te laat of helemaal niet komen. Volgens afspraak zou maximaal 0,2 procent van de ritten mogen uitvallen. In de praktijk bleek de uitval vorig jaar 20 tot 28 keer hoger, waardoor reizigers vaak in de kou stonden.

    Hoe hoog de boetes zijn, wil de provincie niet zeggen. Een woordvoerster zegt bij RTV Oost alleen dat het "niet om miljoenen euro's" gaat.

    Provincies zijn in Nederland verantwoordelijk voor het regionaal vervoer. Zij geven concessies uit aan vervoerders die in principe tien jaar duren. Onderdeel van die concessies zijn afspraken over het aantal ritten en de routes, maar ook over de inzet van elektrische bussen.

    Arriva en EBS, twee van de vervoerders in Overijssel, hebben zich niet aan die afspraken gehouden. Arriva, dat in Twente het busvervoer verzorgt, is beboet vanwege de grote uitval van bussen, maar ook voor het te laat aankomen van de bus.

    Bovendien had Arriva beloofd schone elektrische bussen in te zetten, maar reden er in de praktijk ook nog vaak oude dieselbussen rond, constateert de provincie. Ook de Arriva-trein die tussen Oldenzaal en Zutphen rijdt kwam vorig jaar te vaak te laat. Daarvoor is de vervoerder eveneens beboet.

    Reisinformatieschermen

    In West-Overijssel rijdt EBS met elektrische bussen. Ook die vervoerder is beboet voor het te laat aankomen en de uitval van bussen vorig jaar. EBS kreeg bovendien een boete omdat de reisinformatieschermen in de bus niet altijd werkten.

    De streekvervoerders beroepen zich bij de problemen op personeelstekorten en een hoog ziekteverzuim. Arriva wijst op aanloopproblemen bij de vervanging van de diesels door elektrische bussen. De nieuwe bussen bleken vaak niet goed opgeladen. Accu's liepen snel leeg door de kou. Ook bleek de dienstregeling aanvankelijk te krap.

    "Er was sprake van een roerige start, waarna er een aantal moeilijke weken voor onze chauffeurs volgden. Dat vinden wij bijzonder spijtig", zei regiodirecteur Jieskje Hollander van Arriva eerder.

    Miljoen euro

    De problemen met de streekvervoerders in Overijssel zijn bepaald niet uniek in Nederland. In juli legde de provincie Friesland vervoerder Qbuzz een boete van een miljoen euro op, omdat er in het eerste kwartaal van dit jaar 1,47 procent te veel ritten uitvielen. Volgens Omrop Frysân bleek toen al dat de uitval in het tweede kwartaal nog hoger was.

    In het noorden van Zuid-Holland besloot Qbuzz uit eigen beweging dit voorjaar om veel minder bussen te laten rijden zodat het aantal uitgevallen ritten omlaag ging, meldt Omroep West. Qbuzz was toen al meermalen op het matje geroepen door de provincie, ook omdat de vervoerder met diesels reed in plaats van met elektrische bussen.

    Meer bussen

    In grote delen van de provincie Utrecht neemt streekvervoerder Transdev komend weekeinde het busvervoer over van Qbuzz. "Het betekent dat we iets meer openbaar vervoer krijgen", zegt de Utrechtse gedeputeerde Van Schie bij RTV Utrecht. "Op frequente lijnen wordt intensiever gereden. In het buitengebied zijn er meer bussen beschikbaar."

    Maar Transdev zelf zegt dat het niet gaat lukken om al het beloofde vervoer meteen aan te bieden. Transdev kampt, net als de collega-vervoerders, met een tekort aan bussen en mensen.

    Bovendien lag Transbev tot gisteren in de clinch met Qbuzz over de overname van 69 elektrische bussen en laadpalen. De rechter zat gistermorgen zelfs al klaar voor een kort geding toen Transdev en Qbuzz in de wandelgangen van het gerechtsgebouw alsnog een akkoord bereikten. Het kort geding werd afgeblazen.

    Stijgende lijn

    Toch is er ook goed nieuws. Zo ligt de busuitval in Twente op dit moment bijna rond de maximumnorm van 0,2 procent, meldt de provincie. "Er is in 2025 een stijgende lijn in de verbeteringen en prestaties. Reizigers ondervinden minder hinder van een slechte uitvoering dan in 2024."

  • Amnesty International beschuldigt Hamas van het plegen van misdaden tegen de menselijkheid, zoals uitroeiing, op en na 7 oktober 2023. Tot eind 2024 sprak Amnesty van oorlogsmisdaden bij de aanslagen in Israël. In een vandaag gepubliceerd rapport gaat de mensenrechtenorganisatie een stap verder.

    Bij misdrijven tegen de menselijkheid zijn burgers stelselmatig, op grote schaal en opzettelijk het doelwit van aanvallen geweest. Aan de hand van interviews, analyse van beeldmateriaal en onderzoek via openbare bronnen zegt Amnesty dat dit nu is vastgesteld.

    Behalve van uitroeiing spreken de onderzoekers ook van verkrachting, seksueel geweld, marteling, onrechtmatige gevangenschap en uithongering door Hamas. Het rapport van 173 pagina's lijkt vooral een bevestiging van wat er al bekend was geworden over de aanslagen.

    'Alle gijzelingen onwettig'

    Hamas heeft herhaaldelijk beweerd dat het niet betrokken was bij gerichte aanvallen op burgers en dat het ook niet de bedoeling was om die te gijzelen. De gewapende groepering stelde ook dat Israël verantwoordelijk was voor het doden van talloze Israëlische burgers op 7 oktober.

    "Hoewel sommige burgers inderdaad zijn gedood door de Israëlische strijdkrachten, is het overgrote deel gedood door Palestijnse strijders", staat in het rapport. Verder beschouwt Amnesty alle 251 ontvoerde mensen als onwettig gegijzelde personen. De organisatie verwerpt daarmee de claim van militanten dat ontvoerde Israëlische militairen rechtmatig zijn meegenomen als krijgsgevangenen.

    Israëliërs en buitenlanders

    Bij de aanslagen werden meer dan 800 burgers gedood, onder wie zeker 36 kinderen. Nog eens 300 militairen, van wie een deel die dag buiten dienst was, werden omgebracht door gewapende Palestijnen.

    Met name Israëlische joden werden het slachtoffer, maar ook Israëlische bedoeïen, buitenlandse studenten en arbeidsmigranten. Op een muziekfestival werd een bloedbad aangericht, evenals in kibboetsen en dorpen in de buurt van Gaza.

    Twee jaar geleden maakte de NOS deze video over wat er gebeurde op 7 oktober:

    Niet alleen Hamas, maar ook terreurbeweging Palestijnse Islamitische Jihad deed mee aan de aanslag. Maar volgens Amnesty speelden andere gewapende Palestijnse groepen een veel kleinere rol dan Hamas.

    Huizen geplunderd

    Behalve gewapende mannen in militaire kleding was er ook een grote groep ogenschijnlijke burgers Israël binnengetrokken op 7 oktober. Ze waren door het gat in het hek gekropen, volgens Amnesty al dan niet aangespoord door Hamas. Deze honderden Palestijnen worden verantwoordelijk gehouden voor het plunderen van huizen in Israël.

    De aanval op 7 oktober wordt door Amnesty onderdeel genoemd van het al decennia durende gewapende conflict tussen Palestijnse groepen en Israël. De bezetting van de Palestijnse Gebieden en onderdrukking van het Palestijnse volk door Israël wordt in het rapport als context genoemd.

    Het Internationaal Strafhof (ICC) had anderhalf jaar geleden al een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen drie Hamas-leiders, onder meer vanwege misdaden tegen de menselijkheid op 7 oktober. Alle drie zijn ze in de tussentijd door Israël gedood.

    Genocide

    Israël lanceerde een grootschalige oorlog in reactie op de terroristische aanval door Hamas. Amnesty kwam eerder tot de conclusie dat Israël daarbij genocide heeft gepleegd in Gaza. Die beschuldiging wordt door de Israëlische regering fel weersproken. Diverse mensenrechtenorganisaties, genocideonderzoekers en juristen noemen Israëls aanvallen op de Gazastrook eveneens volkerenmoord, in de rechtszaal is dat nog niet vastgesteld.

    Onder anderen premier Netanyahu is gedagvaard door het ICC wegens gerichte aanvallen op burgers, maar de kans is klein dat hij zal voorkomen in Den Haag. Daarnaast heeft Zuid-Afrika een genocidezaak aangespannen tegen Israël bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ), dat eveneens in Den Haag is gevestigd. Die zaak loopt nog.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Thu, 11 Dec 2025 17:48:51 +0100]