daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Vr. 21 November 2025
Week 47

Geselecteerde regio:
Geldermalsen

Regio:
RTV Betuwe, de lokale omroep van West Betuwe
Publieke lokale radio en televisie omroep van Buren, Geldermalsen en Neerijnen

Omroep Gelderland
Alle nieuwsberichten in de rubriek 'Het laatste nieuws'

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Kinderrechters gaan vanaf volgend jaar met kinderen vanaf 8 jaar spreken bij echtsscheidingszaken. Die grens lag tot nu toe op 12 jaar.

    Formeel ging de verlaging al eerder dit jaar in, maar rechtbanken en gerechtshoven hebben nu afgesproken dat ze vanaf 1 januari daadwerkelijk kinderen van 8 jaar en ouder gaan uitnodigen. Dat gebeurt per brief.

    Kinderen zijn niet verplicht om naar de rechtbank of het gerechtshof te komen. Ze kunnen er ook voor kiezen om hun mening te geven per brief of mail.

    Geen toga

    In een kindgesprek kan het kind zelf tegen de rechter zeggen wat het van de scheiding vindt. De ouders zijn daar niet bij.

    Het kindgesprek duurt ongeveer 20 minuten en vindt plaats in een speciaal ingerichte kindvriendelijke ruimte. De setting is informeel, zo heeft de rechter geen toga aan.

    Het streven is om de kinderen op een ander moment te spreken dan de dag van de zitting. Dat is onder meer om te voorkomen dat ze hun ouders op de gang horen ruziën.

    Pedagogisch verantwoord

    De afgelopen jaren verschenen meerdere onderzoeken die verlaging van de minimumleeftijd voor kindgesprekken bepleitten. De conclusie luidde dat dat niet alleen juridisch juist maar ook pedagogisch verantwoord is, als tenminste aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

    De afgelopen periode waren er in diverse rechtbanken en gerechtshoven pilots met het horen van kinderen van 8 jaar. De ervaringen waren positief.

  • Schiphol gaat de komende tien jaar 10 miljard euro investeren. Een deel van dat geld wordt geïnvesteerd in buitenlandse luchthavens, het grootste deel gaat naar verbeteringen op de luchthaven zelf. Daaronder valt onder andere verduurzaming, het bouwen van een nieuwe vertrekhal en nieuwe toegangswegen tot de luchthaven.

    Deze investering is onderdeel van de toekomstplannen van Schiphol tot 2050. Schiphol gaat uit van een groei in het aantal passagiers de komende jaren. Dat komt onder andere omdat de vliegtuigen steeds groter worden en meer mensen kunnen vervoeren.

    Verduurzaming

    De pieren moeten daarvoor worden aangepast. Daar zijn de gates, de plekken waar vliegtuigen staan geparkeerd en mensen instappen. Voor de allergrootste vliegtuigen wil Schiphol nieuwe gates bouwen.

    De luchthaven heeft op dit moment geen geldige natuurvergunning meer. Daardoor mag Schiphol officieel geen stikstof meer uitstoten, maar over deze uitspraak van de rechter loopt nog een hoger beroep.

    Om de uitstoot de komende jaren te verminderen kondigt Schiphol in de toekomstplannen aan meer gebruik te maken van elektrische hulpmiddelen. Zo moet er elektrisch vervoer komen van en naar de luchthaven en stroom te bieden aan geparkeerde vliegtuigen. Zo hoeven zij de motoren niet draaiende te houden voor bijvoorbeeld de airconditioning.

    Buitenlandse luchthavens

    Een deel van de investeringen de komende jaren gaat naar buitenlandse luchthavens waar Schiphol een aandeel in heeft, zoals in Australië en Bonaire. Schiphol investeert al langer in deze plekken. In een gesprek met het FD zegt topman Pieter van Oord niet uit te sluiten ook te kijken naar kleinere luchthavens dichtbij Nederland, zoals Weeze.

    In 2050 wil Schiphol ook beter openbaar vervoer naar de luchthaven realiseren, onder andere door een nieuwe metrolijn tussen Amsterdam, Hoofddorp en de luchthaven.

  • Oostenrijk schaft volgend jaar de vignetstickers af. Mensen die met de auto naar de Alpenrepubliek reizen kunnen vanaf 1 december 2026 alleen nog digitaal tol betalen. Het doorgeven van je kenteken is dan voldoende.

    Voor honderdduizenden Nederlandse wintersporters en wandelaars is het vaste prik: voor vertrek een vignet kopen en aan de binnenkant van de voorruit plakken. Wie dat vergeet, kan voor de Oostenrijkse grens terecht bij tankstations.

    Over een jaar is dat dus niet meer nodig. Het Oostenrijkse parlement wil alleen nog een digitaal tolsysteem. Dat is goedkoper en veiliger. Reizigers vullen hun kenteken in en betalen online.

    Van een dag tot een jaar

    Verder verandert er niets. Zo hebben reizigers nog steeds de keuze uit vignetten voor één of tien dagen, twee maanden of een jaar. Ook is het de bedoeling dat de digitale tol op evenveel plekken kan worden betaald als nu, dus ook bij winkels in het buitenland en bij tankstations.

    In Oostenrijk is tol op snelwegen verplicht. Op sommige routes, zoals de Brenner- en de Tauern-Autobahn, moet extra tol worden betaald. De tolprijzen liggen volgend jaar tussen 9,60 euro voor een dag en 106,80 euro voor een heel jaar.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Fri, 21 Nov 2025 10:29:11 +0100]