daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Ma. 26 Oktober 2020
Week 44

Geselecteerde regio:
Haarlemmermeer

Regio:
RTV Noord-Holland
Alle nieuwsberichten van NH Nieuws

  • IJMUIDEN - Een kunstmatig rif om de visstand in de Noordzee te verbeteren. Het werd vanmorgen te water gelaten bij de zuidpier van IJmuiden.

    De kale betonnen buizen die het rif vormen, groeien in de loop der tijd aan met zeewier en waterplanten. Vissen genieten daar weer van en zullen er hopelijk in grote getale een onderkomen vinden.

    Jesse de Bont van ReefSystems, het bedrijf dat het idee ontwikkelde en daarvoor medewerking kreeg van de Universiteit Wageningen, Rijkswaterstaat en de Port of Amsterdam: "We hebben er in het Haringvliet en bij de Brouwersdam al mee proef gedraaid en dat leverde een goed beeld op. Allerlei wieren, Japanse oesters, mosselen en soorten krabben waren er na een paar maanden te zien."

    Bioloog Wim Bosch van het Pieter Vermeulen Museum in Driehuis bevestigt de lezing van De Bont. "Als je het zo ziet, denk je: zijn die simpele buizen de oplossing? Maar het werkt. Zo simpel kan het zijn. Ik wil niet zeggen dat dit de oplossing is voor de vervuiling van de Noordzee, maar het kan zeker helpen."

    Biologisch afbreekbaar rif

    Inmiddels is ReefSystems bezig met de ontwikkeling van een biologich afbreekbaar rif in windmolenparken op zee. Daar mag niet worden gevist waardoor de zeebodem er voor vissen aantrekkelijker is dan de meeste andere plekken in de Noordzee. "Ideaal om kunstmatige riffen te plaatsen", aldus Max Dijkstra van ReefSystems. "De Nederlandse wetgeving zit zo in elkaar dat alles wat je in het water plaatst, er na vier jaar weer uit moet. Daarom dit idee van de afbreekbare riffen. "

  • AMSTERDAM - De Voorleesexpress zoekt vrijwilligers. Sinds de corona-uitbraak in Nederland is het aantal gezinnen in Amsterdam dat een voorlezer zoekt, enorm gestegen. In heel 2019 waren er 371 gezinnen die via een onderwijsprofessional bij de VoorleesExpress terechtkwamen. In 2020 stond het aantal gezinnen in juli al op 559. Een behoorlijke stijging die de stichting niet kan opvangen met de vrijwilligers die nu bij hen staan ingeschreven.

    De VoorleesExpress is een stichting die kinderen tussen de 2 en 8 jaar met een taalachterstand verbindt aan vrijwilligers die ongeveer één keer per week komen voorlezen. Voorlezer Inge Konings is in ieder geval erg enthousiast over de VoorleesExpress. Sinds september leest ze bij Aisha (8) voor.

    Inge meldde zich aan omdat ze gelooft in taal als middel om kansenongelijkheid te verminderen. "Ik denk dat dit echt een manier is om mensen een nieuwe start te geven." De organisatie hoopt natuurlijk op meer vrijwilligers, maar ook als je als ouder het Nederlands niet machtig bent, kan je al veel doen, zegt onderwijsexpert Eke Krijnen. "Als je maar taal aanbiedt. Dat kan zelfs tijdens het koken zijn."

    Voorlezen stimuleren

    Ook hoef je je kind niet in het Nederlands voor te lezen om de taalachterstand in te halen. "Als het kind al veel met de moedertaal bezig is, zal dat het leren van de Nederlandse taal ook makkelijker maken", benadrukt Eke. Nina Zeevenhooven, projectmedewerker bij de VoorleesExpress beaamt dit: "Wij stimuleren onze vrijwilligers om de ouders te laten voorlezen, ook al is dit niet in het Nederlands. Het gaat echt om de ontwikkeling van een taal- en leescultuur."

    Tekst loopt door onder video

    Meer verbinding

    Een bijeffect van een initiatief van de VoorleesExpress is de verbinding tussen de vrijwilliger en het gezin. Dat is ook duidelijk te zien bij Inge en het gezin van Aisha. Inge lees niet alleen maar voor, ze zingt met Aisha en neemt haar en vader Moaaz mee naar de bieb. Voor Aisha’s verjaardag is ze samen met Aisha en haar moeder naar het Concertgebouw geweest. Vader Moaaz laat dan ook weten ontzettend blij te zijn met Inge.

    De VoorleesExpress kan nog wel even rekenen op Inge als vrijwilliger: "Ik voel me gewaardeerd en ik ben heel erg gehecht geraakt aan dit gezin."

    Iedereen boven de 18 jaar die houdt van taal en lezen kan zich aanmelden bij de VoorleesExpress, laat Nina weten. "Je kan echt het verschil maken, echt waar."

  • ZAANSTAD - Gevangenen op twee afdelingen in het Justitieel Complex Zaanstad moeten tijdelijk op hun eigen cel verblijven vanwege een coronabesmetting. Een gedetineerde is afgelopen vrijdag positief getest op het virus, meldt een woordvoerder aan NH Nieuws. Volgens de gevangenis is dit de eerste besmetting van een gevangene.

    Niet alleen de afdeling waar de positief geteste persoon zich bevindt moet in quarantaine, ook een andere afdeling waar samen mee is gelucht moet binnen blijven. De 'lockdown' houdt in dat er een streep gaat door het dagprogramma op de afdelingen. Ook mag er geen bezoek worden ontvangen en moet iedereen in de eigen cel verblijven.

    Onduidelijk is hoe de gevangene besmet is geraakt. De gevangenis laat op haar site weten dat al langere tijd extra maatregelen worden genomen bij bezoek. Zo wordt aan bezoekers boven de 13 jaar dringend geadviseerd een mondkapje te dragen, wanneer deze richting de bezoekersruimte loopt.

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • Het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht neemt zeker 24 uur lang geen nieuwe coronapatiënten op. Elk bed in het ziekenhuis is bezet en een nieuwe afdeling openen lukt niet, omdat veel personeelsleden zelf met het virus zijn besmet. Dat meldt de raad van bestuur van het ziekenhuis.

    Het Albert Schweitzer Ziekenhuis beschikt over 41 coronabedden, waarvan zes op de intensive care. Er komen al langere tijd meer nieuwe patiënten bij dan dat er ontslagen worden. Vandaag is "een kritiek punt" bereikt, meldt bestuursvoorzitter Peter van der Meer in een verklaring. Alle huisartsen in de regio en de ambulancedienst zijn vanmiddag ingelicht over het besluit om voorlopig geen nieuwe coronapatiënten op te nemen, behalve als ze in levensgevaar zijn.

    Het ziekenhuis spreekt van een onvermijdelijke keuze:

    Van der Meer noemt de situatie in het ziekenhuis zeer zorgwekkend. De keuze om geen nieuwe coronapatiënten op te nemen "druist lijnrecht in tegen ons plichtsgevoel en tegen onze maatschappelijke functie", zegt hij. Maar hij ziet geen andere optie zonder dat het andere patiënten in het ziekenhuis raakt.

    Dinsdag rond het middaguur bekijkt het ziekenhuis de situatie opnieuw, meldt regionale omroep Rijnmond. Als het niet lukt om enkele patiënten naar andere ziekenhuizen te brengen, volgt mogelijk een nieuwe stop op de opname van coronapatiënten. "De oplossing zal van buiten de regio en van hogerhand moeten komen", aldus Van der Meer.

    Verplicht ruimte vrijhouden

    Afgelopen vrijdag werd bekend dat ziekenhuizen verplicht ruimte moeten vrijhouden voor de opname van covid-19-patiënten. Het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) laat ze een week van tevoren weten hoeveel patiënten ze kunnen verwachten. De ziekenhuizen moeten er dan voor zorgen dat ze daar voldoende ruimte voor hebben. "Dat is niet vrijblijvend", zei minister Van Ark voor Medische Zorg.

    Volgens een woordvoerder van het LCPS zat de bezetting van het Albert Schweitzer "al boven het aantal bedden dat daar eigenlijk bestemd was voor coronapatiënten". De opnamestop geeft volgens haar aan hoe groot de druk op de zorg is op dit moment. De patiënten die niet naar Dordrecht kunnen, worden in andere ziekenhuizen in de regio opgenomen.

  • Het is al jaren een onuitputtelijke bron voor grappen over Berlijn: het nieuwe vliegveld Berlijn Brandenburg, in het kort BER. Eerste openingsdatum was in 2011, maar de opening werd keer op keer uitgesteld. Nu, ruim negen jaar later dan gepland en miljarden euro's aan extra kosten later, gaat het toch echt gebeuren. Op 31 oktober gaat BER eindelijk open, maar wel met een torenhoge schuld en veel minder reizigers dan gepland.

    "Wat hebben de Berlijnse luchthaven en Mars gemeen? Pas over dertig jaar zullen er de eerste mensen landen." Een open wond, zo kun je het Berlijnse vliegveld het best omschrijven. Een wond waar Duitse grappenmakers maar al te graag in wrijven.

    Dit twitteraccount vraagt zich al jaren af 'of BER nu eindelijk eens open is'. Al jaren is het antwoord: nein. Tot deze week:

    Waarom het zo lang heeft geduurd? Een opeenstapeling van blunders en schandalen. Een van de grootste blunders werd net voor de eerste geplande openingsfeest in 2012 ontdekt: de brandinstallatie werkte niet. Bij brand zou de rook door ondergrondse gangen moeten worden afgevoerd, maar dat bleek niet te werken. Ook de automatische deuren gingen niet open en de kabels lagen verkeerd. Tienduizenden kilometers aan kabel moesten worden verlegd en vervangen. De installatie werd intern 'het monster' omgedoopt.

    Omdat de bouw zoveel langer duurde dan gepland, moesten sommige zaken al vervangen worden voordat ze in gebruik waren genomen. BER kreeg van het tijdschrift der Spiegel de onflatteuze bijnaam 'nieuwbouwruïne'. En ook nu is zeker niet alles op het vliegveld 'van deze tijd'. Zo draaien sommige besturingssystemen nog op Windows XP, software die al jaren niet meer wordt ondersteund en zijn bijvoorbeeld de informatieschermen naar de huidige maatstaven veel te klein.

    Tijdens de bouw van BER werden de plannen steeds aangepast. Het vliegveld moest groter en groter worden, om de steeds maar groeiende stroom aan toeristen naar Berlijn op te kunnen vangen. Lang werd gevreesd dat het vliegveld bij opening eigenlijk al te klein zou zijn. Maar toen kwam corona. Voor 2020 is het geschatte aantal passagiers aangepast van 37 naar 10 miljoen. De Duitse luchtvaartbond verwacht dat het vliegverkeer pas over vier jaar weer op het oude niveau is.

    Failliet voor de eerste incheck

    Een geluk bij een ongeluk? Niet echt. Want passagiers - en dus inkomsten - zijn hard nodig. De luchthaven heeft namelijk een enorme schuld. In al die jaren dat er is gevlogen, liepen de kosten door. Miljoenen per maand kostte het ongebruikte vliegveld. Zou de staat niet met honderden miljoenen zijn bijgesprongen dan waren ze - voordat er ook maar een passagier ingecheckt was - al failliet. Experts vragen zich af of BER ooit rendabel zal worden.

    Ondanks het pijnlijke voortraject, is de opening voor de Duitse hoofdstad toch een heugelijk feit. En dat zou grootst gevierd worden: een gala, 750 gasten uit binnen- en buitenland, vuurwerk. Maar ook dat gaat niet door. Het openingsfeestje is vanwege corona afgelast.

  • Op de maan is mogelijk veel meer bevroren water dan tot nu toe werd aangenomen. Bovendien is voor het eerst met zekerheid vastgesteld dat er moleculair water (H2O) aanwezig is op de maan, zeggen onderzoekers die samenwerken met de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Het nieuws werd op een persconferentie bekendgemaakt.

    De watermoleculen zijn geïdentificeerd met een infraroodtelescoop die is gemonteerd op een Boeing 747. Ze zijn opgeslagen in piepkleine stukjes glas of ruimtestof, waardoor ze niet kunnen verdampen.

    Daarnaast is bij een ander onderzoek vastgesteld dat er water aanwezig kan zijn op veel meer plekken dan tot dusver werd aangenomen.

    Geen verdamping door extreme kou

    Tot nu toe werd gedacht dat er alleen ijs kon liggen in diepe kraters op de noordpool en de zuidpool van de maan. Maar nu is vastgesteld dat er in de buurt van de polen allerlei hoeken en gaten zijn die ook water kunnen bevatten.

    Het gaat om gaten van een paar meter tot 'cold traps' met een doorsnee van tientallen kilometers, zoals de krater Clavius, die vanaf de aarde met het blote oog te zien is. Die plekken waar de zon nooit komt, zijn zo koud dat water er niet kan verdampen.

    Hoe het water op de maan terechtgekomen is, staat niet vast. Het zou kunnen komen van kometen, asteroïden, ruimtestof of vulkaanuitbarstingen op de maan. Onderzoeksleider Paul Hayne zegt dat onderzoek op het maanoppervlak zelf daar meer duidelijkheid over moet geven.

    Drinkwater voor astronauten?

    De NASA zegt dat de aanwezigheid van bevroren water op relatief eenvoudig toegankelijke plekken goed nieuws kan zijn voor toekomstige reizen naar de maan. De ruimtevaarders zouden het water kunnen drinken of kunnen gebruiken als brandstof.

    De NASA wil in 2024 weer mensen naar de maan sturen om daar een permanente post in te richten.





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Mon, 26 Oct 2020 20:05:43 +0100]