daginfo.nl
Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Google
Dit domein (daginfo.nl) is te koop. Interesse? Neem contact met ons op via info@daginfo.nl

Do. 27 November 2025
Week 48

Geselecteerde regio:
Alphen aan den rijn

Regio:
BR6
BR6 - De lokale omroep van Bodegraven - Reeuwijk

NU.nl
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

NOS Nieuws
NOS Nieuws

  • ABP, het grootste pensioenfonds van Nederland, verhoogt de pensioenen met ingang van volgend jaar met 2,8 procent. De verhoging geldt voor iedereen die pensioen opbouwt bij het fonds of dat in het verleden heeft gedaan.

    Het ambtenarenfonds met ruim 3 miljoen deelnemers kan de pensioenen verhogen omdat het financieel goed gaat en er voldoende geld in kas is om de pensioenen mee te laten stijgen met de prijzen.

    "Onze deelnemers willen een pensioen waarbij ze na pensionering op dezelfde manier kunnen leven als daarvoor", zegt ABP-bestuursvoorzitter Harmen van Wijnen. De verhoging komt volgens het fonds overeen met de prijsstijging van 2,84 procent die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende tussen september vorig jaar en dit jaar.

    Nieuwe pensioenregeling

    Ook mag het fonds gebruikmaken van soepelere regels van de overheid, omdat het ambtenarenfonds op 1 januari 2027 overgaat naar de vernieuwde pensioenregeling. Sommige pensioenfondsen stappen al een jaar eerder over, zoals het pensioenfonds Zorg & Welzijn (PFZW) en het pensioenfonds voor werknemers en metaal- en technieksector, PMT.

    Dekkingsgraad

    Om te kunnen overstappen naar de nieuwe regeling moet de dekkingsgraad van een pensioenfonds boven de 105 procent liggen. Die graad geeft aan of een fonds voldoende geld heeft om alle pensioenuitkering nu en in de toekomst te kunnen uitbetalen.

    100 procent betekent dat voor elke euro aan pensioenverplichtingen ook een euro in kas is. Onder de 100 betekent een tekort en meer dan 100 wil zeggen dat er genoeg geld is. Bij een te lage dekkingsgraad moet het pensioenfonds de uitkering verlagen.

    Als de dekkingsgraad hoog genoeg is, kunnen de pensioenuitkeringen verhoogd worden, wat volgend jaar dus ook gebeurt.

  • Belangenorganisaties voor automobilisten en het openbaar vervoer reageren sterk verdeeld op het voorstel om tanken aan de pomp duurder te maken. Een deel van het geld dat de brandstofkosten moest drukken, gaat in het door de Tweede Kamer aangenomen voorstel naar het openbaar vervoer.

    OV-NL, de vereniging van de openbaarvervoerbedrijven, verwelkomt het initiatief. De vereniging zegt blij te zijn dat de politieke partijen het ov "niet verder uitkleden".

    De BOVAG kijkt er heel anders tegenaan. Volgens de autobrancheorganisatie ontbreekt het de politiek aan een "integrale visie" op autobelastingen.

    Literprijs gaat omhoog

    Met het voorstel van de ChristenUnie worden de geplande bezuinigingen op het ov van 448 miljoen euro afgewenteld op de automobilisten. De btw op een liter benzine zou daardoor met 5,6 cent omhoog gaan. Voor diesel gaat 3,6 cent meer betaald worden en voor lpg 1,3 cent.

    De ANWB pleitte eerder tegen verhoging van de brandstofaccijns. De organisatie wees erop dat de meeste mensen afhankelijk zijn van een brandstofauto en dat het ov met name in landelijke gebieden vaak geen alternatief is.

    Deze constatering was voor ChristenUnie-Kamerlid Grinwis, de initiatiefnemer van het voorstel, juist reden om de ov-bezuinigingen terug te willen draaien. Volgens hem kunnen door het voorstel cruciale ov-verbindingen behouden blijven en blijven ook de prijzen van kaartjes enigszins binnen de perken.

    De ANWB zegt tegen de NOS te begrijpen dat er geld nodig is voor het ov en benadrukt dat er "in de breedte van mobiliteit" geïnvesteerd moet worden. "We hoeven de auto niet steeds tegenover het ov te zetten", zegt een woordvoerder.

    'Ov is de levensader van samenleving'

    OV-NL voorzitter Hatte van der Woude, die van 2021 tot 2023 voor de VVD in de Tweede Kamer zat, zegt blij te zijn dat de politieke partijen hun verkiezingsbeloften nakomen. "Openbaar vervoer is de levensader van onze samenleving. Het verbindt mensen met hun werk, opleiding, zorg en sociale leven." Ze noemt de motie "fantastisch nieuws".

    OV-NL zegt ook dat er geld nodig is om vervoersbedrijven te compenseren voor lagere inkomsten uit het studentenreisproduct.

    Vakbond CNV is teleurgesteld over de accijnsverhoging, vooral voor mensen die geen alternatief hebben voor de auto. "De accijnsverhoging dupeert miljoenen werkenden die van de auto afhankelijk zijn om op hun werk te komen." De vakbond schat dat werkenden maandelijks 50 euro extra aan reiskosten zullen uitgeven.

    Het CNV zegt dat niet steeds "de verpleegkundige, politieagent en schoonmaakster opnieuw moet bijleggen" om op het werk te komen. De vakbond merkt op dat er geen ov-alternatief is voor mensen die onregelmatige diensten draaien, in de regio wonen en werken of niet thuis kunnen werken. "Zij zijn de dupe van deze verhoging', zegt de voorzitter.

    Regeringspartijen: 'Onbegrijpelijk'

    De keuze om tanken duurder leidde tot interne discussies bij onder andere het CDA en 50Plus. Uiteindelijk gingen ook zij overstag en stemden voor het voorstel.

    CDA-leider Bontenbal zegt dat de bezuinigingen door het demissionaire kabinet ervoor zorgen dat er nog minder regionale openbaar vervoer overblijft. Dat is volgens hem een "groot probleem".

    De regeringspartijen VVD en BBB noemen de maatregel "onbegrijpelijk". Volgens hen gaan automobilisten door een linkse meerderheid straks meer betalen aan de pomp.

  • Met massadeportaties, aangescherpte grensbewaking en onderscheppingen op zee wil Mauritanië migratie terugdringen. Dat lijkt effect te hebben: voor het eerst in jaren is het aantal West-Afrikaanse migranten dat naar de Canarische Eilanden reist afgenomen. Eind september bereikten bijna 13.000 migranten vanuit Mauritanië de Spaanse eilandengroep, ruim de helft minder dan in 2024.

    Mauritanië krijgt hiervoor geld van de Europese Unie. "Mauritanië heeft deze regels omdat het migratie wil reguleren", zegt Sahid Moluh, directeur van een school voor migrantenkinderen in de kustplaats Nouadhibou. Dit jaar zijn de schoolbankjes er een stuk leger dan voorheen: volgens de Mauritaanse autoriteiten zijn in de eerste helft van dit jaar meer dan 18.000 migranten uitgezet. "Veel families zijn getroffen door de uitzettingen," verklaart Moluh. "Ze hebben het land verlaten."

    In een blauw geschilderd klaslokaal lopen scholieren een voor een naar het krijtbord. Om de beurt lezen ze de dagen van de week voor: lundi, mardi, mercredi. "Ze krijgen les in het Frans", knikt leerkracht Blance To. "Want de kinderen hebben verschillende achtergronden: ze komen uit Guinee, Senegal, Mali, Niger. Veel verschillende culturen."

    Mensenrechtenorganisaties hebben kritiek op Mauritaniës harde migratiebeleid. Zo documenteerde Human Rights Watch in een rapport dat tussen 2020 en halverwege 2025 de Mauritaanse politie tienduizenden mensen het land uit heeft gezet. Vaak gebeurt dat zonder enige vorm van procedure.

    "De massadeportaties vinden op grote schaal plaats", zegt Sabrina Brandt, directeur van Human Rights Watch Nederland. "Daarnaast zien we ook in ons onderzoek dat vormen van geweld, zoals elektroshocks en zware verwondingen, structureel voorkomen."

    In 2024 sloot de Europese Unie een deal met Mauritanië om het migratiebeleid aan te scherpen. Het West-Afrikaanse land kreeg ruim 210 miljoen euro toegezegd, onder meer voor grensbewaking en het bestrijden van mensensmokkel.

    Volgens Brandt zou de EU, zeker in het licht van mensenrechtenschendingen in het land, de voorwaarden voor deze hulp moeten aanscherpen. "Ze kunnen de hulp opschorten, dat zien we op dit moment nog helemaal niet gebeuren. Europa stelt geen duidelijke criteria wat wel en niet door de beugel kan."

    Levensgevaarlijke route

    In reactie op het rapport van Human Rights Watch stelt de Europese Commissie dat ze zich inzet "voor een breed, menswaardig en duurzaam beheer van migratie". De Mauritaanse overheid reageert dat er juist wordt gewerkt aan het verbeteren van de bescherming van migranten.

    Deskundigen waarschuwen dat een strengere migratieaanpak er vaak toe leidt dat routes langer en gevaarlijker worden. Ook nemen risico's op geweld en uitbuiting toe. "Smokkelnetwerken laten zien dat zij zich goed aanpassen aan strengere controles", schrijven onderzoekers van het Mixed Migration Centre in hun laatste kwartaalrapport. "Om ontdekking te vermijden, vertrekken boten verder vanuit het zuiden, vanuit Gambia, Guinee-Bissau en Guinee."

    Dat gaat geregeld mis: de overtocht van West-Afrika naar de Canarische Eilanden staat bekend als een van de gevaarlijkste migratieroutes ter wereld. De Atlantische Oceaan is onstuimig, de houten vissersboten die migranten gebruiken zijn vaak overvol. Volgens schattingen van Caminando Fronteras, een Spaanse organisatie die zich baseert op nieuws- en ooggetuigenverslagen, zijn vorig jaar meer dan 10.000 mensen op deze 'Atlantische route' omgekomen.

    In augustus kapseisde een migrantenboot voor de kust van Mheijrat, een Mauritaans vissersdorp een uurtje ten noorden van de hoofdstad. Van de 160 passagiers overleed het merendeel. Op het strand ligt de bontgekleurde sloep er nog altijd, wijst Samba Sow. "Meer dan honderd lichamen lagen hier", zegt hij. "Het is verdrietig, elk leven is er een te veel."

    "Mijn wens voor de toekomst is dat de overheid probeert de situatie van buitenlanders te veranderen", zegt schooldirecteur Moluh. "In plaats van ze uit te zetten, zouden ze een oplossing moeten vinden. Er zijn veel ouders die hier legaal willen werken, maar de voorwaarden zijn gewoon te ingewikkeld."





Daginfo.nl -- Een verzameling van lokaal, regionaal en landelijk nieuws in een handig overzicht.
Generate date: [Thu, 27 Nov 2025 20:54:23 +0100]